tirsdag den 17. januar 2023

Skæve Vanter :: Asymmetrical Mittens

Mine nye vanter.
     Som de ligger her på bordet, ser de ærligt talt lidt underlige ud, synes I ikke? Tommelfingrene stritter, og aflukningen er skæv. Det er faktisk med vilje.

-- 🧶 --

My new mittens.
  As they lie here on the table, they look decidedly awkward. The thumbs stick out and the decreases are askew. Well I did it on purpose.


Se, de passer i konturen til min hånd, for hænder er jo ikke symmetriske.
     Måden jeg tager ud til tommelfinger på, har jeg fra Statistrikks blog, og hun har ideen fra Jorun Holmens blog, som igen har den fra Give a Hoot fra Kelbourne Woolens - hvor mønsteret ikke ligger længere. Det er en en opskrift, som jeg faktisk allerede havde i min "Skal strikkes-kø" på Ravelry, hvor den altså heller ikke er at finde mere.

-- 🧶 --

Look, they fit my hand, because hands are not symmetrical.
  This way of making a thumb gusset comes from from Statistrikk's blog who hasthe idea from Jorun Holmen's blog who had the idea from Give a Hoot from Kelbourne Woolens - where the pattern is no longer available, also on Ravelry, where I had it in my  in my To-be-knit-index, and no longer to be found there either.

Den asymmetriske aflukning er enkel. Jeg tager ind på hver anden pind på lillefingersiden og senere også på hver pind på pegefingersiden. Jeg laver et skema, for at finde ud af, hvornår jeg skal begynde at tage ind i pegefindersiden for at det ender med to masker tilbage på hver pind samtidigt. Øh, lyder det underligt, så se nedenfor.

-- 🧶 --

The asymmetrical decrease is simple, when you get the idea. I decrease on every other row where my little finger is, and  - starting later - on every row in the thumb side of the mitten. The only bother is to figure out when to begin the decreases on the thumb side. I made a "pattern" below.
     Og se, hvor fint de passer på min hånd. De er behagelige at have på, de glider ikke rundt, og der er ikke underlige klumper af overskydende vante hist og her når jeg holder fast i andre ting.
     De er strikket af alpakkagarn fra min tønde. Tønden er en gammel sæbespånebeholder, der rummer noget af mit garnlager, men er blevet et symbol på mit granlager - deraf etiketten "Tøm tønden". Det blå er de sørgelige rester af den skønne hue, der blæste væk, og det brune er en anden rest. Med det hele er der en tynd, sort følgetråd. En julegave fra flere år tilbage.
     Vanterne er strikket på mine vidunderlige julegave-strikkepinde. Dem må jeg fortælle om i en ny blogpost.

-- 🧶 --

Look how snug they fit my hands, a joy to wear, no slipping and sliding and no odd lumps when holding onto something.

The mittens are knit from alpaca yarns from my stash bin - the bin is an old soap suds container, where some of my yarn stash lives. It has become a symbol of my yarn stash, hence the label "Tøm tønden - Empty the Bin" on this post. The blue yarn are the pitiful leftovers from the wonderful  hat that blew away. The brown was leftover from another project and along both goes a thin, black thread, a Christmas gift from years back.

All knit on my wonderful new Christmas gift knitting needles. More about those in a later post.


Jeg tager ind efter det her skema læst nedefra - det fortæller, hvor mange masker der er på hver pind efter at den er strikket. Lillefingersiden er her til venstre (kun halvdelen da den anden halvdel jo er det samme, bare spejlvendt)
Jeg har 9 masker på hver af de 4 pinde.

This shows my decreases read from the bottom up, I have 4 needles with 9 stitches on each (only two needles shown as the other two are mirror images) Pinky-side to the left.
2  --  2
2  --  3
3  --  4
3  --  5
4  --  6
4  --  7
5  --  8
5  --  9
6  --  9
6  --  9
7  --  9
7  --  9
8  --  9
8  --  9
9  --  9

8 kommentarer:

  1. How clever to be able to make such a functional alteration. Wear them with pride.

    SvarSlet
    Svar
    1. Thank you. I think I cannot follow a recipe without planning how to improve it.

      Slet
  2. Dejligt med nye vanter, lyder som en smart måde at tilpasse dem på. Altid godt at få brugt rester fra lageret.🙂

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak, ja de virker fint - og jeg har, som vist de fleste af os - rigeligt garn på lager endnu :)

      Slet
  3. That's a smart way to knit, to actually fit you!

    SvarSlet
    Svar
    1. Thank you, and yes this is a big reason behind why I knit - that I can have things fit me!

      Slet
  4. The mittens are lovely! For myself I prefer gloves for individual finger movements, but I have a hard time finding gloves to fit as I have short stubby fingers on an adult size hand/palm, also have short stubby toes, thanks mum!
    I think you worked it all out very cleverly to get them made to fit so perfectly. the blue and brown look well together too.

    SvarSlet
    Svar
    1. Thank you or your kind words. I can knit individual fingers, it's just like knitting four more thumbs :D But my fingers are always cold, so individual fingers are no good ;) And making things fit how I want them is the real big reason behind making my own. My hands are long, and realively slim, this can be a problem too.

      Slet

Jeg bliver altid glad for en kommentar.
Jeg prøver at svare på alle kommentarer - og lover at hive alle kommentarer ud af spam-fængslet så hurtigt som muligt.

I am always grateful for all comments, and try to reply meaningfully to all of them.
I furthermore promise to pull your comments from spam-limbo as fast at possible.