fredag den 20. januar 2023

Fredagsfrustration :: Billetpriser

For English scroll down.

Fra søndag den 15. januar er vores busbilletter steget igen. Og nu kan man så læse, at
Her bruger de inflationen som undskyldning, og det gør mig nysgerrig. Har inflationen virkelig været så høj? Jeg er gammel nok til at kunne huske, da takstzonerne blev indført i 1975, de sjove poletter og sloganet:
En krone pr. zone.
Nu findes der så ikke en-zonesbiletter længere, det mindste er to. Fra og med i søndags er prisen for at rejse 2 zoner 18 kr, hvis jeg bruger Rejsekortet. Betaler jeg derimod kontant, koster den 24 kroner.

Lad os så se, hvor meget sådan en billet skulle koste, hvis den havde holdt sig til pristallet. Altså, 2 kroner i 1975 bliver til hvor mange i dag? Fordi jeg ikke stoler på mine matematikfærdigheder, har jeg ladet Danmarks statistiks pristalsberegner regne det ud for mig:

10,70 kr. er svaret. De behøver virkelig ikke at lade billetterne stige mere på grund af inflationen, vel?




And in English

The train and bus tickets just became more expensive this Sunday - and they would like to raise the prices yet a bit more - a bit here being around 10%.

They blame the inflation, and I took it on me to fact check this a bit.

The kind of tickets we have now were first sold in 1975. I'm old enough to remember, and remember their slogan 1 krone per zone. Now we can buy 2 zone tickets as the cheapest. I let the Danish Statistical Agency Link do the maths for me.

With the astonishing result that if the tickets had kept up with inflation a 2 zone ticket should now cost around 10,40 kroner.
In reality as of last Sunday it costs 24 kroner -- or 18 if I use my Rejsekort (digital card to pay for journeys) -- so please, stop using the inflation as an excuse!

10 kommentarer:

  1. Ja,hold da op.....og hvis du er "heldig" kan du få lov til at betale endnu mere til foråret- kan jeg se🤔
    Jeg bruger stortset ikke offentligt transport- det er nemmere med bilen(synes jeg) Men mine unge mennesker gør og det er bestemt en udgift de kan mærke.
    God weekend.

    SvarSlet
    Svar
    1. Vi har slet ikke nogen bil. På et eller andet tidspunkt gik den gamle minibus i stykker, og det blev for dyrt og bøvlet med en ny. Vi regnede ud, hvor meget taxa man kunne køre for det, en bil kostede ved bare at stå i indkørslen. Men jeg må da indrømme at med de serviceforringelser og samtidige takststigninger, DOT fyrer af for øjeblikket, lyder en ny, brugt bil mere og mere fristende. Det er kun mit tiltagende dårlige syn (en medfødt skavank) der afholder mig fra at investere i sådan én lige med det samme.
      Også god weekend til dig.

      Slet
  2. Sigh. Increased prices and decreased service seem to be the norm now.

    SvarSlet
  3. We seem to have created an untenable situation with the way the world is today and i am certainly not clever enough to come up with the solutions we need.

    SvarSlet
    Svar
    1. Yes. I don't know how we got here. I do not see the way out, but I still fight what I find wrong - like closing down our buses.

      Slet
  4. Ticket prices have increased here too, which is why I am glad to be old and hold a Senior travel card, so for me it is free, all day, every day.

    SvarSlet
    Svar
    1. Seniors here are not all free, but very cheap! (and not between 7 and 9 in the morning) I have some years to wait yet.

      Slet
  5. Interessant at se at inflations-prisstigningen er saa lav. Hvor den offentlige transport er blevet bedre i Kbh (om end ikke billigere) saa er det helt galt udenfor byerne synes jeg. Vores lokale bus gaar 3 gange om dagen!

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg bor også på landet, og servicen er blevet både bedre - flere busser om aftenen; og dårligere - kortere skiftetider => busser, der kører inden toget kommer og færre busser og tog i weekenden.
      3 gange om dagen lyder lige lidt nok! Så dårligt har vi aldrig haft det er, men vi har måttet på barrikaderne for 'vores' busser flere gange.

      Slet

Jeg bliver altid glad for en kommentar.
Jeg prøver at svare på alle kommentarer - og lover at hive alle kommentarer ud af spam-fængslet så hurtigt som muligt.

I am always grateful for all comments, and try to reply meaningfully to all of them.
I furthermore promise to pull your comments from spam-limbo as fast at possible.