lørdag den 15. oktober 2022

German 'Bells' Origami -- Klokker eller ej

For knap to år siden fortalte Cindi om, hvordan hun lavede tyske klokker ud af sine postkort. Jeg syntes de så søde ud og prøvede selv. Resultatet var nogle underlige klodsede tingester, jeg ikke syntes lignede klokker overhovedet. Det var til gengæld både nemt og sjovt at lave dem, så ideen dukkede op nu og da. Farvestrålende reklamer og lignende blev foldet til 'klokker' - de lignede altså mere sære frugter eller væverfuglereder i mine øjne. Nogle af dem hang til pynt i mine vinduer i adskillige måneder. Men det var først, da jeg fik lavet en mini-udgave, at jeg virkelig faldt for dem.
Jeg prøvede at finde en dansk instruktion, men der er ikke nogen, eller jeg kan i hvert fald ikke finde én, så nu har jeg lavet en.

-- 🔔 --

Almost two years ago Cindi told of making German bells from her Christmas cards. I liked the idea, and had to try. The results were some rather chunky, clumsy specimens. I liked the idea though, and the folding was fun and easy. In my eyes they did not look in the least like bells, more like some fruit or weaver-birds' nest. I made some big ones that hung for a long time in my window. But it was not until I tried making a miniature version, that I really became hooked.

I looked for a how-to in Danish with no luck. So I made one. I did nor translate into English as Cindi has a link to one, and google will bring up a zillion more versions in English. My way of doing it is slightly different. But the photos should be clear after reading through an English instruction.

-- 🔔 --

Den færdige 'dims' ser sådan ud  --  This is how the finished bauble looks
Lad være med at tage jer af mit gamle, slidte skæreunderlag, tak  --  Please don't mind my old, worn cutting mat.

-- 🔔 --

Min elskede hobbykniv - et uundværligt redskab, der ind i mellem forsvinder, men altid er vendt tilbage.
     Her har jeg brugt den til at skære nogle firkanter, der er ca 7 x 7 cm. Det er ikke vigtigt, præcis hvor store de er, tvært imod, en vis variation i størrelserne gør det mere levende, men de skal være HELT kvadratiske.
     Man skal også bruge en tynd snor i en passende farve, ca. 12 cm. lang.

Et kvadrat. Vend bagsiden op og fold diagonalt fra hjørne til hjørne.

Sådan her ser det så ud:
Fold ud og gentag på den anden led.

Så skal der foldes papirfly. Fold ydersiden ind til midten i hvert hjørne, fold ud og gentag med alle fire spidser. Det er vigtigt! at spidserne yderst er helt nøjagtigt foldet.
Det ser sådan ud:
Fold ud og buk sammen på midten på begge leder - det er det jeg gør anderledes. Jeg folder først midterfolden her. Jeg fatter ikke, hvorfor det gør en forskel, men jeg synes bare det bliver pænere.

Sådan her:

Luk lidt op og puf endefolderne ind i begge ender. Sådan her:

Fold helt sammen. Sådan:
Luk op og gentag på den anden led.

Smør lim på en af fladerne i hver indbukket ende - i alt fire. Fordel limen i et tyndt, jævnt lag og helt ud til alle kanter:

'Kram' figuren så den lukker sig, og stop, når det ser ud som her:
Læg snoren dobbelt, læg enderne ind i klokken og luk den helt sammen.

Så holder jeg på hver side som vist herunder - blidt, men fast - i nogle sekunder indtil limen binder. Jeg holder også i toppen, men så kunne jeg ikke tage billedet, og det ville ikke være til at se snoren:

Så skal den bare tørre helt.

9 kommentarer:

  1. Those are quite cleverly designed.

    SvarSlet
    Svar
    1. I like them now, first time around ... not so much. But this often happens for me.

      Slet
  2. Svar
    1. Tak. Man ser pludselig på sine reklamer med nye øjne ;)

      Slet
  3. That looks very pretty. Not something I would do though. I send the picture side of cards to the thrift shops and they pass them on to kindergartens here.

    SvarSlet
    Svar
    1. Ahh, that's good, normally our cards are wrirren on - not double ones. I use all the adds, we get in the mail for this. Cards are too thick, stiff ... something to make this nice when I try.

      Slet
  4. I LOVE origami! And what a great use for old Christmas cards!

    SvarSlet

Jeg bliver altid glad for en kommentar.
Jeg prøver at svare på alle kommentarer - og lover at hive alle kommentarer ud af spam-fængslet så hurtigt som muligt.

I am always grateful for all comments, and try to reply meaningfully to all of them.
I furthermore promise to pull your comments from spam-limbo as fast at possible.