søndag den 18. september 2022

Sunday Selection - Hør / Flax

Some days ago I found a page in English describing the different steps from From Flax to Linen
I have - according to this site - told of Steps 1 & 2: Ploughing - Sowing, and Steps 3 & 4 Pulling - Stooking.

Next up is Step 5: Rippling. This is the process used to deseed the flax. The top ends of the dry bundles of flax are pulled through nails hammered into a board, like a comb. The seeds are collected below on a sheet (From Flax to Linen).

-- 💠 -- 💠 --

     Jeg fandt et netsted på engelsk, der superkort beskriver hørrens vej fra frø til klæde.
Ifølge den oversigt har jeg omtalt de første 4 trin: Pløjning & såning og ruskning & vejring.
     Ergo er vi nu nået til Trin 5: Knebling - at fjerne frøkapslerne fra stråene. Det gøres ved at trække negene igennem en hørkneble, som er et stykke træ med søm eller lignende i tætte rækker.

  The stooked (dried-in-sheaves) flax. The lowermost sheaf was pulled September 2, the two top ones are two out of four pulled September 7.
  The first-pulled sheaf was kind of unruly. The straws were buckly, not straight and nice like the four sheaves pulled five days later. It was harder rippling them, and i wonder if this difference will remain through the coming processing of the flax. 

-- 💠 --

     Den vejrede (tørrede) hør. Nederst det 1. bundt, der blev rusket den 2. september, øverst to af de fire fra den 7. september.
     Det var ligesom at hørren var blevet mere lige på de fem ekstra dage. Det første bundt var sværere at have med at gøre, stråene var ligesom krøllede og bugtede sig i alle mulige retninger, hvorimod de fire neg fra den 7. var pæne og glatte. Det bliver spændende at se, om den forskel forbliver gennem hele processen.

This is what I used for rippling. The lid of my old wool picker. It did OK, but if I had had more than 5 small sheaves I would have made another contraption with the spikes placed much closer to one another.

-- 💠 --

Denne her er hvad jeg brugte til at kneble med. Låget til min gamle grovkarte. Hvis jeg havde haft meget mere end de fem små neg, havde jeg nok lavet en anden indretning, for der er for langt mellem sømmene i denne her.


This is the rippled sheaves, notice how the ends are all together, as opposed to the un-rippled ones. I found out that rippling was easier if all the roots were aligned, so I stood up the sheaves one by one, held them loosely with both hands and banged them gently against a table - not unlike what you do to a deck of cards. This removed the last, dry earth and aligned the ends.

-- 💠 --

     Her er så to kneblede neg. Se hvor pænt enderne ligger i modsætning til de ikke-kneblede. Jeg fandt ud af at kneblingen gik lettere, hvis rødderne lå sammen, og ikke forskudt for hinanden.
     Så jeg begyndte med at stille hvert neg op og banke det mod underlaget mens jeg holdt løst om det med begge hænder. Noget i stil med hvad man gør med et spil kort efter at have blandet det. Det slog den sidste tørrede jord af rødderne, og samlede dem.

This is the seed pods - and leaves, and weds, and too short flax straws - nicest portion shown here. Darkness fell before I made it to the threshing of the seeds. I wonder how much seed will come off this. I sowed 10 gr. and would like at least triple this amount next year.

-- 💠 --

Her er så frøkapslerne - og bladene og ukrudtet og de knækkede hørstrå. Det her er det pæneste udsnit. Det blev mørkt inden jeg nåede at tærske og rense frøene. Jeg er spændt på, hvor mange frø, der kommer ud af det for jeg såede 10 gram, og ville gerne have mindst 30 g. til næste år.



Next up: Step 6: Retting (and threshing - which is not a step in  From Flax to Linen).

Næste gang: Trin 6: Rødning (og tærskning - der ikke er med i den engelske oversigt)


-- 💠 --


For at huske alle de gode råd, små tips og genveje, har jeg samlet alt om hør på dansk på en side for sig selv. På grund af Bloggers idioti, er det midlertidigt ikke muligt at sætte siden ind i fanerne foroven, men her er et link: Hørside

3 kommentarer:

  1. Thank you. It looks fascinating but VERY labour intensive.

    SvarSlet
    Svar
    1. Yes very labour intensive. I think one of the ideas was to show us just how much work one T-shirt is ;)

      Slet
  2. So many of us are so far removed from all of these processes we'd have no clue how to even start. We forget how much work goes into making our world work.

    SvarSlet

Jeg bliver altid glad for en kommentar.
Jeg prøver at svare på alle kommentarer - og lover at hive alle kommentarer ud af spam-fængslet så hurtigt som muligt.

I am always grateful for all comments, and try to reply meaningfully to all of them.
I furthermore promise to pull your comments from spam-limbo as fast at possible.