lørdag den 24. september 2022

Hør -- 5 -- Flax

Sorry, reposting for visibility.
Monday evening I listened to the second of two yearly webinars from the Nordic 1 sqm flax project. It wass partly a where are we report, partly a how to proceed from here. The Swedish Eva Anderson was a veteran flax grower and user. And during her talk, I fould that my alignment of roots, was an old trick. She also encouraged us to use what we already had for the treatment of flax, she recommended a rolling pin for the threshing. Thus encouraged, I found my rolling pin.

Indlæg taget ned og op igen for synlighed, undskyld forvirring.
Mandag aften lyttede jeg til et nordisk webinar for 1 kvm. hør-projektet. Det var dels en status på hvor vi var nu, dels en hvad gør vi nu-vejledning. Den svenske, meget vidende Eva Anderson fortalte blandt andet at det jeg gjorde med at støde rødderne så de var lige lange, var et gammelt trick. Hun fortalte også at i så lille skala som 1 kvm. hør var, kunne man bare bruge, hvad man nu havde for hnden af redskaber, blandt andet kageruller.
      Det gav mig mod på at fortsætte, så jeg fandt kagerullen frem.
Her er alt andet end selve stråene: ukrudt og frøkapsler, små, knækkede stykker strå og blade ... og forhåbentrlig også nogle frø.
Everything but the reeds. Weeds, leaves, seedpods, small pieces of broken reeds ... and some seeds I hope.

Efter at være blevet grundigt behandlet med kagerullen kom det hele ned i en stor skotøjsæske og udenfor sammen med en vaskebalje. Og så hældte jeg det hele fra fra æske til balje og tilbage igen udenfor i blæsten.

After a thorough treatment with the rolling pin all the stuff was poured into an old shoebox. I found a square plastic bowl and went outside pouring from one container to another and back again.


Her er resultatet så i en gammel grovsigte. Der gik mange frø tabt undervejs, for det var en forholdsvis ny proces for mig, og hørfrø er meget lettere end dem jeg tidligere har forsøgt mig med.

The resulting harvest in an old flour sieve. I lost many seeds in thois process. I have tried it before, but only rarely and with bigger, heavyier seeds.

Alligevel endte jeg med ca. 40 gram frø. Og da jeg ønskede mig tre gange så meget, som de 10 gram jeg begyndte med, er jeg helt tilfreds.

Anyway, I ended up with 40 gr. flax seeds, which is satisfactory, as I aimed for three times the 10 gr. I began with.

Rødning -- Retting
Jeg besluttede mig for at ville rødne i vand, ikke markrødne, dels skulle det gå hurtigere, dels bliver vores have flittigt besøgt af hunde, katte, ræve, duer, skader, solsosrte, mus ... og jeg kunne levende forestille mig at de lavede uorden i mine fine hørbundter.
     Jeg havde masser af mere eller mindre fantasifulde Storm P-løsninger på hvordan hørbundterne skulle holdes under vand.
     Men Skribenten støttede heldigvis den meget simple idé at stikke dem ned i vores regnvandstønder. Den blå var ikke høj nok, så bundterne endte nede i den venstre, grå tønde. De fik en tagsten ovenpå for at forhindre dem i at poppe op hele tiden, hvilket de meget gerne ville.
I decided for retting the flax submerged in water as opposed to dew retting. It should be a faster process, and our garden is overrun by cats, dogs, foxes, crows, mice, blackbirds ... and I imagine they very well could make a mess of my nice bundles placed on our lawn.
  I had a lot of more or less flighty ideas, but in the end the Writer supported me in simply placing them in our rain water barrel. Keep it simple!
  The blue one was not tall enough, so into the leftmost grey one they went, with an old tile to keep them submerged, as they kept popping up.

1 kommentar:

  1. Wow! I've always loved gathering seeds! This was an amazing production!

    SvarSlet

Jeg bliver altid glad for en kommentar.
Jeg prøver at svare på alle kommentarer - og lover at hive alle kommentarer ud af spam-fængslet så hurtigt som muligt.

I am always grateful for all comments, and try to reply meaningfully to all of them.
I furthermore promise to pull your comments from spam-limbo as fast at possible.