søndag den 13. januar 2019

Allerede en halv time! -- Half an hour more!

     I dag ender juletiden. Det er Herrens dåb, som falder søndagen efter Helligtrekongerssøndag (med mindre altså Helligtrekongerssøndag er den 7. eller 8. januar, så er det nemlig mandagen lige efter - sært at to dages længere juletid bare er for meget).


     Så i dag tænder vi altså juletræet for sidste gang, i så - eller nok snarere i morgen - fjerner vi al julepynten. Måske med undtagelse af vores julekrybbe, der kan få lov at stå til kyndelmisse. 

-- 💧💧💧 --

Today is the Baptism of the Lord, the end of the Christmas time in the liturgy. The Baptism of the Lord is celebrated on the Sunday following Epiphany Sunday - unless this Sunday is the 7th or 8th, in this case the Baptism of the Lord is celebrated on the Monday after Epiphany - strange things happening - a two days longer Christmas time is just too much or ... ? 

Today our Christmas tree will be lit one last time, and then - or maybe tomorrow - we'll put away all the Christmas ornaments. Maybe the Nativity will survive until Candlemass.



Dagens gode nyhed er, at vi allerede i går passerede en halv times ekstra dagslys. 
Her er dagens tal fra DMI: Solopgang: 8.37 Solnedgang: 16.01 Dagens længde: 7.24. Tiltaget: 0.33

-- 💧💧💧 --

Today's good news: Already yesterday we had more than half an hour extra daylight. 
Today in numbers, courtesy of DMI: Sunrise: 8.37 Sunset: 16.01 Day-length: 7.24. Longer by 0.33

3 kommentarer:

  1. Den halve time om eftermiddagen kan virkelig mærkes!

    Jeg er forresten også i gang med benvarmere af restegarn, men de bliver noget længere end dine og uden frynser. Lige nu holder jeg pause efter 1½ mastodontsok til manden, som skulle være så tæt og tyk som muligt til hjemmefutter. Det var lige hårdt nok for min hovedpine med stramme masker på træpinde.

    SvarSlet
    Svar
    1. Det lyder da interessant, du må skrive om det, gerne med billeder, så vi kan se giraffen. Træpinde har jeg aldrig kunnet med, men jeg strikker også så stramt, at jeg bøjer de tyndere metalpinde ... tyndere er op til og med 3½ :)

      Slet
    2. Jeg strikker meget løst, men tror også jeg skifter til metalpinde hvis han vil have flere. Han bruger str. 51 klumpfod, og ja, jeg havde planlagt en blog om hans og hendes strømper...

      Slet

Jeg bliver altid glad for en kommentar.
Jeg prøver at svare på alle kommentarer - og lover at hive alle kommentarer ud af spam-fængslet så hurtigt som muligt.

I am always grateful for all comments, and try to reply meaningfully to all of them.
I furthermore promise to pull your comments from spam-limbo as fast at possible.