fredag den 9. januar 2015

Årets helgener -- 2015 -- Saints of the Year

Så har jeg nok engang benyttet mig af Jennifers "helgengenerator". I år har jeg for første gang i lang tid ikke fået tildelt sankt Josef. Til gengæld to kvindelige helgener med speciale i graviditet og fødsler. Det mener jeg nok ikke er relevant, så der må yderligere studier og bønner til

Once again I used Jennifer Fulwiler's Saint's name Generator. This year I was not given Saint Joseph, but two female saints occupied with childbirth and pregnant women. I think this is not relevant any more, so more studying and praying is neccesary to discover the meaning.  


 
Gianna Beretta Molla. (død 1962) 
Særlige anliggender: mod abort, gravide mødre. 
Italiensk læge og mor, der døde af komplikationer ved 
en svulst i livmoderen efter at have født sit fjerde barn. 
Festdag 28. april

Patronage: Pregnancy, against abortion.





St. Lutgardis (død 1246)
Særlige anliggender: Fødsler, vordende mødre, handicappede og blinde. Var som ung ikke det mindste from, blev sendt i kolsterskole og fik en åbenbaring af Jesus og omvendte sig. Gik i kloster, først som benediktiner, senere som ccistercienser. Åndelig vejleder, en gudbenådet prædikant og underviser. Døde efter en periode med total blindhed.
Festdag 16. juni

Patronage: Birth, pregnancy, blindness, disabled persons.


4 kommentarer:

  1. Det er lidt pudsigt at du har fået to "beslægtede" helgener. Det kunne da være interessant hvis du på en eller anden måde i år kommer til at arbejde med mødre/gravide i en rolle som hjælper af en art.

    SvarSlet
    Svar
    1. Jo, det var da en mulig tydning af de "gravide" helgener. Det er ikke altid lige let at se en dybere mening med det. Blev du klogere på St. Josef Moscati sidste år?

      Slet
    2. Næ, men jeg må nok også tilstå at jeg ikke rigtig fandt en indgang til at arbejde med det.

      Slet
    3. Nej der skal nok en del tilløb og tilvænning til her.

      Slet

Jeg bliver altid glad for en kommentar.
Jeg prøver at svare på alle kommentarer - og lover at hive alle kommentarer ud af spam-fængslet så hurtigt som muligt.

I am always grateful for all comments, and try to reply meaningfully to all of them.
I furthermore promise to pull your comments from spam-limbo as fast at possible.