onsdag den 22. februar 2023

Onsdagsord ~ Words for Wednesday 22 feb 2023

I dag er det askeonsdag - fasten begynder, og jeg vil som sædvanligt prøve at være mere udendørs og hænge mindre foran computeren. Dette indlæg er skrevet i går, tirsdag ,og forudprogrammeret til at udgive sig selv, da jeg ikke har tænkt mig at gøre andet på computeren end lige at tjekke min e-post i dag.

Ordene er for sidste gang i februar fra Lissa. Vi fik syv ord:

1 - eventyrland
2 - ødsle
3 - hastig
4 - postkort
5 - vente
6 - gå i stå
7 - rester


Når verden er dum, som den har været de sidste uger, stikker jeg af til et eventyrland, som jeg selv finder frem til. Denne gang har jeg ødslet min tid bort på slægtsforskning. Mine forfædre var helt almindelige småbønder, arbejdere, tjenestepiger og den slags. I den mest ihærdige gren var de smede i en lille by på Sydsjælland.
     Ligesom i Life of Brian finder jeg min fars fars fars fædre - det lykkes mig bare lidt bedre med mødrene ... og jeg har fundet min mormors morfars mormors far og mor altså mine tip-tip-tip-tip-oldeforældre.  Pyha!. Dette bringer os tilbage til kirkebøger og folketællinger skrevet med gotisk håndskrift for meget længe siden. Her er der ingen hastig læsning, men en møjsommelig staven sig gennem begravelser, dåb, forlovelser, ægteskaber og navne, erhverv og stednavne skrevet så tæt som på min barndoms overfyldte postkort.
     Nogle gange er jeg nødt til at forlade computeren og vente på, at mit syn bliver bedre igen, før jeg går i krig med næste side af en gammel præsts gnidrede håndskrift.

Billedet i bunden af siden er det længst tilbage, jeg er nået. Mette, fremhævet med gult, er den føromtalte tip-tip-tip-tip-oldemor. Jeg er gået i stå i forsøget på at finde hendes mands fødsel, nok året inden. Han er der simpelthen ikke. Jeg bliver nødt til at lægge ham i bunken med rester sammen med deres datters datters søns kone, som aldrig døde ... eller rettere, det må hun have gjort, da hun er født i 1843, jeg kan bare ikke finde datoen.

-- ⁜ --

Today is Ash Wednesday. Today is the beginning of lent. As usual I have decided to try and get out of doors more and spend less time in front of the computer. Today's post was written Tuesday, and is scheduled to autopost, as I am not online today.
For the last time in February Lissa is supplying us with the words. We were given:

1 - wonderland
2 - squander
3 - brisk
4 - postcards
5 - wait
6 - stall
7 - leftover

When the world is stupid, like it has ben these past weeks I fly away to some wonderland of my own design. This time I have been squandering my time on genealogy. My forebears are totally un-ineretesting, smallholders,landless workers, maids and such. The most illustrious branch being blacksmiths in a small township in Southern Zealand.

Like in Life of Brian I find my father's father's fathers - only I succeed better in finding my mother's mother's mother's father's mother's mother's father and mother. My great-great-great-great-great grandmother and father. Phew. This brings us back to registers written in German script from way back when. There's no brisk reading here, but a painstaking spelling my way through burials, baptisms, betrothals, marriages and names, occupations and place-names written like a overflowing postcard.

Sometimes I have to leave my computer and wait for my vision to clear before I tackle the next page of old vicar's cramped handwriting.

The picture is the farthest back I made it. Mette, outlined in yellow is that great-great-great-great-great
grandmother mentioned above. I was stalled trying to find her husband's birth. He is simply not there. I'll have to put him in my leftovers stack with his daughter's daughter's son's wife, who never died ... or rather, she must have as she was born in 1843, I just can't find the date.


Foto af kirkebogen med Mette Larsdatters dåb i 1742
-- ⁜ --
Photo from a parish register recording the baptism of Mette Larsdaughter in 1742

8 kommentarer:

  1. So many great-great-great, you have found a lot. Frankly, I don't know how you could read that handwriting. I like the idea of keeping records, makes it easier for later generations to find.

    Have a lovely day

    SvarSlet
    Svar
    1. Long time ago, when I was a little girl, my aunt, who did some genealogy, taught me to read German script - just like I told in my Susan-story ;) It is one of her ancestors as well, as she was my mother's sister. I still find it hard to read the old registers, mostly because it is copies of copies what I can find online. I could of corurse travel to look at the originals, but frankly - its not worth it.

      Slet
  2. I keep wondering if i will ever have time, and energy, to start researching the family trees on both sides.

    SvarSlet
    Svar
    1. I'm so lucky that everyting in Denmark is slowly being made accesible online, so that I can sit in front of my computer when I have a little spare time. I think it's like solving a puzzle, and more satisfying then Facebook or a movie ;)

      Slet
  3. I think it is wonderful that you can find family history so far back. I have the pages my mother put together going back to 1824 on her side, but only my father's parents on his side, with my Grandpa Joe born in 1900 and Grandma Maria in 1903.

    SvarSlet
    Svar
    1. I have only the genealogy of my mother's mother's family. My father's family is very confusing, and my maternal grandfather came from Sweden. It's all easier now with the church registers and censuses being made accesible online.

      Slet
  4. Family history is absolutely fascinating! We have some of our lines back to the 1600s. My MIL has traced one line back to William the Conqueror in 1066!

    SvarSlet
    Svar
    1. Wow, that's impressing. Our church registers do not go much further back than late 1700-something, at least the ones I'm using. The best I can do, is said Mette's in-laws born in 1714 and 1716. End of register.

      Slet

Jeg bliver altid glad for en kommentar.
Jeg prøver at svare på alle kommentarer - og lover at hive alle kommentarer ud af spam-fængslet så hurtigt som muligt.

I am always grateful for all comments, and try to reply meaningfully to all of them.
I furthermore promise to pull your comments from spam-limbo as fast at possible.