tirsdag den 5. januar 2021

Gode nyheder - med plads til forbedring: DMI

  MotherOwl ranting over the Weather prognosis, or rather their graphical looks. They have lost many (almost one quarter) of their users since implementing their "improvements". Today DR.dk (Danish TV) tells that ads will be removed from today, and we will see more improvements within the month.
  MotherOwl is carefully optimistic. The starting point is quite bad, and I doubt they'll go back to their old, clear, crisp and readable lay out.
  No  English translations except for captions under the pictures.

-- 🌥 --

      En af dagens gode nyheder på DR's hjemmeside er, at DMI fra i dag er reklamefri, og at den i løbet af måneden vil blive bedre (linket er dødt, men her er et skærmbump).
DMI is promising to improve their graphics according to DR.dk

     Det er søreme gode nyheder for en Uglemor, der ikke har været inde på DMI's hjemmeside siden den blev "for-slem-bedret" i 2019, men der er i sandhed også plads til forbedring.
     Her er dagens to-døgnsoversigt inde fra DMI:
How it looks today!
Jeg vil også lige demonstrere endnu en ting, jeg godt kunne leve uden:

Interactive Bother!
     Ja, de der omkringfarende firkanter, der popper op og skygger for grafen, når jeg kommer til at føre musemarkøren hen over den. Det gør jeg, fordi, jeg følger grafen, for at finde tiden for regn eller ej. Dette skyldes så en anden mangel, nemlig inddelingen af døgnet med lodrette streger for mere end hvert døgn.

De kan altså gøre det lidt bedre. Se her deres 3-9 døgnsoversigt:
They can do better - a bit at least. Infographics for 3-9 days ahead.
     Den har da i hvert fald ikke den flimrende karakter, som 2-døgnsoversigten har. Hvis vejrsymbolerne nu blev lidt større, så man ikke behøvede en lup, for at se om det var regn, slud eller sne, der var i vente, og de blev sat pænt op på en linje over graferne. Og hvis graferne så blev forsynet med flere både lodrette og vandrette inddelinger med større kontrast, ja så kunne jeg måske overveje at vende tilbage.
     Det vil sige, så mangler der lige solens op- og nedgangstider, månens ditto og daglængden. Så længe jeg alligevel skal andre steder for at finde dem, kommer jeg nok ikke tilbage til DMI's flimmerværk foreløbigt.

     Til sammenligning er her hvordan det så ud inden deres "for-slem-bedring" (fra BedreVejr):
Old looks of infographics - taken from a site called BetterWeather.
Som man kan se, er der absolut plads til forbedringer på DMI's hjemmeside.

For nu at citere mig selv: "Vejrmeldingen finder jeg på Bedre vejr. ...  Her for at finde månefaserne, og jeg går til dagens længe eller Dagen i dag efter netop daglængden og solens op- og nedgangstider. Det er dog fantastisk at der skal hele tre sider til at erstatte det, der før var et enkelt og overskueligt opslag på DMI.
-- 🌥 --

     Og som et kuriosum: Uglemor er slet ikke alene med sin aversion mod DMIs nye look. På et år har de mistet knap en fjerdedel af deres brugere. (Kilde DR.dk)
Loss of users on DMI according to DR.dk. More than 413,000 in a year.

4 kommentarer:

  1. Our weather reports are also less than stellar. And less than accurate.
    'They' get the temperature right almost always. Rain is another question. The amounts predicted (and indeed whether any falls at all) are rarely as has been suggested.

    SvarSlet
    Svar
    1. You could check out wether our weather report does better. I can see the weather for Canberra

      Slet
    2. ... lots of rain coming your way if the Danish Weather report is rigth ;(

      Slet
  2. It's sad when improvements are not.

    SvarSlet

Jeg bliver altid glad for en kommentar.
Jeg prøver at svare på alle kommentarer - og lover at hive alle kommentarer ud af spam-fængslet så hurtigt som muligt.

I am always grateful for all comments, and try to reply meaningfully to all of them.
I furthermore promise to pull your comments from spam-limbo as fast at possible.