fredag den 31. marts 2023

Fredagsfrustration :: Typisk dansk ~ Typically Danish

Det er så typisk dansk at hvis man tror, man kan tjene penge på noget, så prøver man. Det nok er ikke nogen god måde at blive populær på, skulle jeg mene.
     Jeg er jo med i projektet 1 kvadratmeter hør, og derfor får jeg et nyhedsbrev fra FORA (det er stadig ikke lykkedes mig at finde ud af, hvad det står for). Nyhedsbrevet denne gang rummede også et link til Nordic Craft Week, der foregår hvert år i september. Det måtte jeg da lige tjekke.
     I 2022 var emnet strik en trøje, se bare her.

--  --  --  --

It is typically Danish to try and monetize a thing if you can. I do not like this, and I do not really think it is a was of living that makes you many friends.

I am participating in the 1 sqm flax by the Nordic crafters' guilds, and from time to time I have a newsletter. This time another news item caught my eye: Nordic Craft Week, celebrated in September each year.

In 2022 the subject was sweaters. I liked what I saw, but then ...
Translation:
Denmark: Ancher's sweater (Michael Ancher is a Danish painter, known for his paintings of fishermen) Design and yarn from Isager. The pattern is for sale at Isager's strik (link) Estonia: The sweater from Estonia is a men's sweater from the isle of Kihnu.
Pattern for Kihnu sweater (link).
Iceland: With a classical look the Icelandic contribution is the design called Gjöf.
Pattern for the Gjöf sweater (link).
Finland: The contribution is a Korsnäs sweater. Pattern and tale of the Korsnäs sweater (link - not working because the home page is being reconstructed)

Hvis man følger dette link, kommer man til en side, hvor alle årenes gratis mønstre ligger. Det vil sige, alle de andre landes mønstre er gratis. Sverige siger endog "Sharing is caring". Men det danske mønster! Der ligger godt nok en pdf. Men den indeholder kun fortællingen om sweateren, så er der et link til opskriften, som koster 50 kroner. Det er en OK middelpris, men når nu de andre er gratis, så er det da luset, jeg føler mig i hvert fald ikke godt tilpas, og ville skamme mig, hvis jeg var Isager garn.

--  -- -- --

Following this link,will take you to a homepage with free patterns from many of the Nordic crafting weeks. But the Danish link leads to a pdf with only the story of the sweater and a link to where you can buy the pattern  for 50 kroner (app. 6.5 Euro). It's in the normal range for patterns, but I feel bad about this. Sweden's pattern is even presented under the caption "Sharing is Caring". If I were behind that homepage, I would feel ashamed.

3 kommentarer:

  1. I agree with you. We all need to make some money, but that doesn't mean we can't be generous and sometimes just do things for the love of those things, too.

    SvarSlet
  2. I like the patterns/designs very much.

    SvarSlet

Jeg bliver altid glad for en kommentar.
Jeg prøver at svare på alle kommentarer - og lover at hive alle kommentarer ud af spam-fængslet så hurtigt som muligt.

I am always grateful for all comments, and try to reply meaningfully to all of them.
I furthermore promise to pull your comments from spam-limbo as fast at possible.