fredag den 24. marts 2023

Fredagsfrustration Økologi og ...

MotherOwl agonizing, that organic is often organic and ... This and depends on many things..Organic and low fat (dairy), Organic and whole grain (flour, pasta), Organic and exotic (breakfast cereals, pies and cakes), Organic and fancy (candy, all of the aforementioned).
MotherOwl woud like organig to be the normal, and the non-organic the ones you had to search for in strange corners of the shop,

--- 🥕 - 🍕 - 🍗 - 🍫 - 🍋 - 🍌 - 🎂 - 🍳 - 🍰 ---

Ugens "personlige" tilbud fra Coop - som jeg skrive om på min anden blog, Uglegylp -  indeholder igen-igen den der økologiske chokolade, pakket ind i afsmagsgivende plastfolie i stedet for metalfolie. Og det fik mig til at tænke på et gammelt indlæg, Økologi for enhver. Det er vist på tide med et let revideret gensyn:


Uglemor går stærkt ind for økologi - økologi for alle og overalt.
     Hun vil gerne købe alle sine varer i økologisk udgave, men det kompliceres af alle dem, der hægter deres egen sag på økologien. Eller forsøger at sælge økologi som et eksklusivt produkt.

Økologi er ikke det samme som groft, råt eller fuldkorn.
Jeg vil gerne bede om
  •  hvide pastaskruer, penne, spaghetti, farfalle osv, ikke fuldkorns-, ærte-, linse-, bønne- eller lignende pasta,
  • sigtede meltyper, ikke kun grahamstyperne,
  • 2 kg hvidt roesukker, ikke uraffineret rørsukker i små poser.

Økologi er ikke vegetarisk eller vegansk.
Hvor kommer næringen til jorden fra, hvis ikke fra køer, grise, høns osv? Menneskelatrin er så vidt jeg ved heller ikke tilladt i økologisk dyrkning Derfor savner jeg:
  • Økologisk kødbouillon UDEN løg (det findes ikke-økologisk, så et lader sig gøre)
  •  alle de andre dele af et dyr. Økologiske grise består så vidt jeg ved ikke kun af koteletter og hakket kød.
  •  økologisk indmad.

Økologi behøver ikke at være et luksusprodukt.
Jeg kunne godt tænke mig helt dagligdags varer. Det skal ikke altid være:
  • müsli med chiafrø, eksotiske frugter, 5 nøddetyper, valrhona-chokolade, ...
  • paté med trøfler, vandkastanjer, ...
  • tærter og kager hentet hejm fra fjerne lande.

Økologi er heller ikke det samme som slankometermad.
Jeg savner smag  også børnevenlige (og Uglemor-venlige) produkter - måske bare lidt mere valgfrihed:
  • sødmælksyoghurt, der ikke er sukkerreduceret eller med gojibær (erstat med næste modedille efter behag),
  •  sødmælksyoghurt med almindelig smag: jorbær, hindbær, peach melba, pære/banan - helt uden klamme vanille-bismage og alt muligt sært, 
  • kvark, creme fraiche, oste ...  uden reduceret  fedtindhold, (og hvis alt det forudnævnte så kunne fås laktosefrit ... 😄 glad Uglemor).
  • lagret ost.

Økologi er miljøvenligt,
Men skal chokoladen derfor nødvendigvis pakkes ind i den ækle plast, der får den til at smage af plastik?
Jeg savner også:
  • slik og chokolade for børn og barnlige sjæle - til at betale, og uden "voksenfyld" af vammel chokoladeganache eller hvad de nu hedder.

Kort sagt flere af de basisvarer, vi bruger som en stor familie, flere helt almindelige varer uden økologi og ...og måske i det hele taget lidt mere at vælge imellem. Det bliver kedeligt med de samme tre til fem varer i rotation.

6 kommentarer:

  1. You have excellent ideas, i wish those who produce the goods would listen to you.

    SvarSlet
    Svar
    1. That would indeed be nice, but I'm afraid it won't happen any time soon ;)

      Slet
  2. I don't buy organic foods, I just can't afford the extra cost.

    SvarSlet
    Svar
    1. I can understand this. We're so happy to have the choice to be able to renounce on other things instead. Here strangely some organic stuff is actually cheaper than the non-organic counterparts. I just hope this is a spreading trend.

      Slet

Jeg bliver altid glad for en kommentar.
Jeg prøver at svare på alle kommentarer - og lover at hive alle kommentarer ud af spam-fængslet så hurtigt som muligt.

I am always grateful for all comments, and try to reply meaningfully to all of them.
I furthermore promise to pull your comments from spam-limbo as fast at possible.