tirsdag den 1. marts 2022

Strikkede blomster -- Knitted Flowers

     For at ikke det skal blive Susans historie alt sammen, så vil jeg nu fortælle om en strikkeidé jeg har fået. Jeg strikker jo stadig cirkelstrik efter Statistrikks sjove idé. Men jeg strikker med forskudte rækker for at undgå koncentriske cirkler i strikketøjet.
     Nu er jeg så begyndt at tænke på den kommende sommer og Sæbekonens stand på de forhåbentligt kommende markeder. Til sæbe hører svampe og vaskeklude. Da sæberne jo er morgenfruesæber, kunne man jo strikke nogen morgenfrueformede vaskeklude. Men det er surt at hæfte ender hele tiden, og, og, og.
     Kunne man ikke bare hækle kanten efterhånden?
     Her er så godt en halv morgenfrue.
So as not to write only Susan's story, I would like to tell of a knitting idea. I'm still into  circular knitting following Statistrikk's fun pattern, but modified with my offfset short row technique to avoid concentric circles while knitting.

The Summer is getting nearer, and with it the hopefully re-opened Farmers Markets, where the Soaping me will sell her soaps.

Soaps go together with sponges, and facecloth. And as my best soap is the marigold one, I thought of knitting marigold facecloths. But I do not like to darn in ends, and, and, and. What about crocheting the border while making the facecloth?

Here is a bit more than half a marigold facecloth.


Og hvordan gør jeg så. Jeg slår 17 masker op og strikker en kile hvor jeg vender efter 12, 8 og 4 masker, så strikker jeg en rille orange, hvor jeg strikker opslagene sammen. Så strikker jeg to kiler i forskudte rækker, altså så jeg vender efter 13, 9 og 5 masker i den 1. kile og efter 12, 8 og 4 i den 2. kile. Det ser nu sådan her ud.

How I do: cast on 17 stitches, knit one wedge wit short rows, turning over after 12, 8, and 4 stitches. Then one orange row. Then two yellow wedges turning after 13, 9 and 5 stitches for the first wedge, and after 12, 8 and 4 for the second wedge. Now it looks like this.
Når jeg så skal til at strikke hen over den 2. kile med orange tråd, hækler jeg en kant. Først samler jeg en maske op her:

When I reach the finishing row of the second wedge, to be knit in orange, I crochet along the edge. I pick up a stitch where the needle is inserted.
Så hækler jeg langs med kanten: 1 fastmaske, 2 halvstangmasker, 1 stangmaske, 2 halvstangmasker, 1 fastmaske.

Then I crochet along the edge (UK terms of crochet): 1 double crochet, 2 half treble crochet, 1 treble crochet, 2 half treble crochet, 1 double crochet
Og så sætter jeg løkken på strikkepinden. Den bliver strikket sammen med den 1. gule maske på pinden.

then I place the loop on the needle. It is knit together with the first yellow stitch.
Jeg skulle så gerne ende med en gul kile, der bliver syet sammen med den gule kile, jeg startede med. Sådan bliver sammenføjningen mindst synlig.

I hope to end with a single yellow wedge to be sewn together with the starting wedge. Thus the sewing together won't be as visible.

3 kommentarer:

  1. I'm looking forward to each episode of Susan's story impatiently, and I also like your instructions for the lovely yellow flower with short rows. Thank you, Charlotte!

    SvarSlet

Jeg bliver altid glad for en kommentar.
Jeg prøver at svare på alle kommentarer - og lover at hive alle kommentarer ud af spam-fængslet så hurtigt som muligt.

I am always grateful for all comments, and try to reply meaningfully to all of them.
I furthermore promise to pull your comments from spam-limbo as fast at possible.