fredag den 4. marts 2022

Positive tanker -- Positive Thoughts

I dag er det koldt, klart og solskinsvejr. Uglemor prøver at finde optimismen frem med gode nyheder fra hendes lille verden. Ingen Fredagsfrustrationer i dag. Verden er dum nok uden!

To day the sun is shining, the weather is crisp and clear. MotherOwl is trying to find the optimism by means of happy news from her little corner of the world. No Friday Frustrations today. The world is bad enough without it.

-- 🦉 --

På UgleTV har uglemor lagt sig på reden - nu venter vi på æggene.
In Owl-livestream Mother Owl is staying on the nest - hopefully an egg or three will soon follow.
Link


-- 🧶 --

Den strikkede og hæklede morgenfrue er færdig. Midten blev også hæklet. Det ligner da en morgenfrue!
---
The knit and crocheted marigold is finished. The middle was crocheted. It looks like a marigold to me!

     Så fik jeg en ny, sjov idé. Først lidt cirkelstrik-teori fra Statistrikk. Jeg har ikke strikket mig igennem alle cirklerne, og hvis noget er uklart, så kig lige på hendes imponerende side! Hvis det jeg skriver, ikke er uklart, så kik endelig alligevel, hun er skarp, klog og god til at fortælle.
     Morgenfruen strikkede jeg ved at vende for hver 4. maske. Det gav mig et hul i midten, en pænt rund yderkant og 28 kiler. Den afsluttende pind i kilerne er strikket skiftevis med orange og gult, derfor ser det ud som om der kune er 14 kiler, men der er altså 28.
     Hvis man strikker en vendestriks-cirkel og vender for hver eneste maske, får man 7 kiler, intet hul i midten og et kantet ydre. Noget i stil med det her:
---
  Then off to the next idea. A bit of knitted circles theory from Statistrikk first. I did not knit the circles, so please look at her blog for more. It's a pleasure to look at. 
  The Marigold was made by turning for every 4 stitches, which gives me a hole in the middle and a nice, round outer rim. It consists of 28 wedges - I have alternated between an orange and a yellow finishing row to the wedges, that way it looks like only 14, but there are 28!
  If you make short rows circle turning for every stitch, a circle will consist of only 7 wedges, it will have almost no centre hole, but an edgy exterior. It looks roughly like this:

     Hvis man vender for hver 2. maske, får man 14 kiler, et lille hul i midten og en noget rundere ydre kant. Hvis man vender for hver 3. maske, får man 21 kiler, et lidt større hul og en endnu rundere kant. Kan du se et mønster her? Statistrikk kunne, og det kan jeg også.
     Men hvad nu hvis man blander, altså vender efter et forskelligt antal masker i kilerne. Hvad sker der så? Det måtte prøves. Jeg slog 17 masker op, vendte for hvert eneste maske i den første kile, og strikkede så to hvor jeg vendte for hver anden maske. Ville de mon passe sammen? Lad os se.
---
If you turn for every 2 stitches, you'll have 14 wedges, a small hole in the middle and a more round outer edge. If you turn for every 3 stitches, you'll have 21 wedges, a slightly larger hole and and even rounder outer rim... Do you see a pattern here? Statistrikk sure did and so do I.
  Now I wonder, what if you alternate the number of stitches between turning around? What will happen? I tried casting on 17 stitches, turning for every stitch in the first wedge, and then with 2 stitches in the next 2 wedges. Will they fit? Look at this.

Men 7 kiler ... hmm det går jo ikke bare med hveranden kile delt i to. Det ville ende sådan her - og jeg undskylder for mine skæve streger, det er ikke let at tegne på computer. Numrene fortæller hvor mange masker for hver vending.
---
But with 7 wedges, alternating won't do. It would end up looking like this - sorry for my terrible drawing skills on a PC - The numbers tell how many stitches between each turning over.

Gad vide, om man bare kan blande, så længe det går op i sidste ende? Der må flere forsøg til. Det her er, hvad der skal testes nu.
---
But can you mix and match, as long as the result is a fitting number of wedges? Time will tell. This is my idea.

Jeg er nået så langt, og da jeg samtidig tester forskellige måder at tage den lilla tråd med frem, bliver det helt sikkert trævlet op, når jeg kan se, om det virker eller ej.
---
This is how far I have made it until now, and as I'm also testing ways of bringing the purple thread to the next finishing row, it will be frogged, and hopefully re-knit, when I find a way that works.

2 kommentarer:

  1. You come up with such clever ideas!

    SvarSlet
  2. In the pink and purple I can sort of see how it is done, but I still won't try it.

    SvarSlet

Jeg bliver altid glad for en kommentar.
Jeg prøver at svare på alle kommentarer - og lover at hive alle kommentarer ud af spam-fængslet så hurtigt som muligt.

I am always grateful for all comments, and try to reply meaningfully to all of them.
I furthermore promise to pull your comments from spam-limbo as fast at possible.