fredag den 18. marts 2022

Fredagsfrustration - Borgerservice

Another digitalization rant.
It concerns the Danish way of handling Mobile banking and payment via homepages. I cannot find out how to translate all this into English. But the gist of my rant is that the people supposed to be "helping" me getting this done, do not know the basic things about their own services. Sigh.

-- @ --

For nogen tid siden fik jeg så besked i netbanken: Det er nu din tur til at få MitID. Godt så. Jeg har ikke nogen smartphone. Det er mit eget valg, da jeg ikke vil være online hele tiden. Mobilen er til korte beskeder. Den skal heller ikke være min kontakt til banken eller det offentlige. Hvis nogen ringer eller sender en SMS er det nogen, der kender mig. Bum, basta, finale.

      Så jeg skulle bestille tid på Borgerservice, for at blive opdateret ved hjælp af pas eller lignende. Fint. Ind på hjemmesiden, klik, klik, klik. Første ledige tid 11. april. Nåh, ja, det er da stadig inden for de 30 dage, jeg har fået. Oplys telefonnummer. Det vil jeg netop IKKE. Ah, men her står: "Telefonnummer bruges som reservationskode. Har du ikke dansk telefonnummer, benyttes 8 selvvalgte cifre." Det kan jeg så nok også benytte mig af. Jeg taster noget, jeg er stensikker på ikke er et telefonnummer og som jeg kan huske. Man skal så også opgive gyldig e-postadresse, hvilket jeg gjorde.
     Systemet sagde OK og derefter forventede jeg jo at få en mail med tiden, som jeg naturligvis ikke havde skrevet ned ... den kom aldrig. Så tænkte jeg at jeg måske kunne se tiden på Borgerservice. Det kunne jeg ikke,men til gengæld var der nu en ledig tid en uges tid tidligere. Den nuppede jeg, gentog proceduren, samme 8 cifre, samme mailadresse, som computeren stadig kunne huske. Og skrev tidspunktet ned.
     Så kom der straks en bekræftelsesmail fra Borgerservice.
Jeg skrev så til Borgerservice for at afbestille tid nummer 1, og fortælle om den manglende mail i første omgang. Jeg fik et høfligt, men inkompetent svar: 
"...  Der står i teksten, at man bekræftelse på enten sms eller mail, og da du har udfyldt et nummer i mobil, så har systemet forsøgt at sende en SMS. Men jeg kan sagens se, at det nok ikke er et gyldigt mobil nummer, men det kan systemet ikke."
Nej det kan systemet så nok ikke, men i anden omgang kunne det altså godt finde ud af at sende en mail til min e-post! Og man SKULLE jo netop lave en 8-cifret reservationskode, hvis man ikke havde et telefonnummer.
     Nu venter jeg så på svar igen. SUK.
     Digitalisering er et gør-det-selv-projekt, javel. At det også skal være et vid-det-hele-selv-projekt går over min forstand. 

5 kommentarer:

  1. And they're doing all this digitization to "help" us. Right.

    SvarSlet
    Svar
    1. Yup. Nothing about sawing money or workhours in this, no sir. (Irony migth be present here)

      Slet
  2. I hope you can fid some help with this, maybe a bank manager or someone with more knowledge than a teller? I have many friends who do their banking etc on their phones here, so perhaps our system is simpler, but I still do my banking on my laptop, for paying bills and things and go to the bank if I want cash from the ATM.

    SvarSlet
    Svar
    1. Same here. But for security reasons they're making new systems ... and they do not know enough of how their systems work to actually help us if we do not do it in the most common way (ie. per smartphone). Sigh. That's supposed to be their job - not mine.

      Slet
  3. They need someone like my "no-one" she installs new systems at the hospital, checks it all runs properly, sends the relevant parts to each department, then goes around personally to make sure each user knows how to run the program and explains anything they don't understand.

    SvarSlet

Jeg bliver altid glad for en kommentar.
Jeg prøver at svare på alle kommentarer - og lover at hive alle kommentarer ud af spam-fængslet så hurtigt som muligt.

I am always grateful for all comments, and try to reply meaningfully to all of them.
I furthermore promise to pull your comments from spam-limbo as fast at possible.