fredag den 11. marts 2022

Fredagsfrustration :: Køns'neutrale' ord -- Gender 'Neutrality'

MotherOwl ranting over 'gender-neutral' words like chairperson and the abomination shero.

-- 😡  💬  💣 --

     Uglemor har altid syntes, at en af de helt store fordele ved det danske sprog i modsætning til for eksempel tysk, er at vi siden en gang i 1960'erne ikke har kønsvisende stillingsbetegnelser, som lærerinde, danserinede osv. Nu er der så ved at gå kønspolitik i det hele igen-igen.

     En i mit lokalområde er for nyligt blevet valgt til forperson - Æv, æv og tre gange æv! som Store Stygge Ulv siger. Hun er altså min formand! Det der andet PC-ord, får mig til at falde over sætningen, til at irriteres og tænke: Hun er ikke min for'person' altså!
     Det er OK, når det kan gøres elegant og med et glimt i øjet, som en Webmoster for eksempel.
     Det bliver totalt udlideligt, når det går ud over i forvejen kønsneutrale ord, som det engelske 'hero' (=helt), der bliver til en shero. For 'he'-delen her er ikke er en 'ham' men bare en stavelse i ordet heros, der betyder forsvarer, helt, halvgud på græsk/latin.
     Skal vi nu til at sige brandperson, pølseperson, jordeforælder og hvad vi ellers kan finde på. Og hvad gør vi ved de mandlige sygeplejersker? Stop det fnadder, altså!
     Hvis jeg nogensinde (Gud forbyde!) skulle blive formand for noget som helst, vil jeg insistere på at være og kaldes formand, med trussel om at gå af, hvis det ikke respekteres.

     For mig er det ideelle sand 'neutralitet', altså hvor man ikke dyrker ordmagi, men ser på mennesket i stedet for overfladiske biologiske og sociale markører.

4 kommentarer:

  1. I think all the gender and political correctness names have gone way too far. There was nothing wrong with the way things were in my opinion, just these days too many get too easily offended if they are not called how they wish to be called.

    SvarSlet
    Svar
    1. Exactly my point. The offence is (mostly) not in the words themselves, but in the heads of sender or (more often recently) the receiver.

      Slet
  2. Quite frequently when you give in and change things for those who are offended, they then become offended by something else, and it never ends.

    SvarSlet
    Svar
    1. YES! it just never ends, words, that were neutral some years ago are now offending ... soonwe can't speak at all :D og have ito invent a whole new vocabulary.

      Slet

Jeg bliver altid glad for en kommentar.
Jeg prøver at svare på alle kommentarer - og lover at hive alle kommentarer ud af spam-fængslet så hurtigt som muligt.

I am always grateful for all comments, and try to reply meaningfully to all of them.
I furthermore promise to pull your comments from spam-limbo as fast at possible.