torsdag den 25. oktober 2018

Engagerede forældre? -- Committed Parents

     Hvis man bager kage til klassens time - eller endnu bedre skærer en million grøntsager i tern, kører ungerne til alverdens ture og stiller op til festudvalget, ja så er man en engageret forældrer.

     Hvis man spørger ind til de bøger, børnene læser i dansktimerne, forholder sig til emneugens indhold (måske skulle vi lave noget andet end "krop og bevægelse" i år?) eller kommer med forslag til undervisningsmaterialer, ja så er man en blandemaskine og en pest.

Hvad er lige vigtigst for os som forældre?

     Dette skrev jeg i foråret 2017, men fik aldrig lige trykket på "udgiv". Nu lader det til at i hvert fald den første halvdel af svadaen her bliver taget op i den offentlige debat.

     Gad vide, hvorfor der er at skolen tror at vi skal hjælpe med alt det praktiske. Jeg ville faktisk foretrække at sende mine børn i skole hver morgen til tiden - udhvilede, med spidsede blyanter (nå nej, opladt computer), madpakke osv - og så bage en kage til deres fødselsdag.
     Gad vide hvorfor skolen tror at jeg har lyst til at køre mine børn alle mulige underlige steder hen på tossede tidspunkter, ligge i telt med en gang 4.-klasses rødder på nattergaletur eller køre 20 km. kl 22.00 for at afhente børn, der har været i teateret eller på hyggetur med klassen. Er der ikke noget med, at de skal afleveres på skolen igen efter udflugter?


English summary.

If you bake muffins for the class - or even better cut up a zillion carrots, drive all the kids to an amusement park, arranges get together events for the parents ... you get the drift.
Then you're classified as committed parents.

If you question the books read in class, have an opinion on the subject for the feature week (why is it always PE and group mechanics), or have a suggestion for the next book.
Then you're considered a nuisance and a busybody.

I aks myself what's most imoprtant?

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Jeg bliver altid glad for en kommentar.
Jeg prøver at svare på alle kommentarer - og lover at hive alle kommentarer ud af spam-fængslet så hurtigt som muligt.

I am always grateful for all comments, and try to reply meaningfully to all of them.
I furthermore promise to pull your comments from spam-limbo as fast at possible.