torsdag den 30. november 2017

Mere brok - Yoghurt-udgaven

One more rant - This time Yoghurt.
Not in English either. Is seems that dairy producers in Denmark totally lack ideas. They just look at the shelves in the supermarket and produce ... just the same as everybody else.


     Uglemor kan ikke tåle laktose. Som i virkelig ikke. Hun bliver træt som et helt alderdomshjem, får mavepine og sidder på toilettet resten af dagen. Og det er ikke et glas mælk, der gøre det, heller ikke et halvt, eller et stykke mælkechokolade. Nej det var bare den smule laktose der er i en lille vitaminpille på denne her størrelse: O
     Uglemor elsker yoghurt til morgenmad. Og så er det hun tænker Juhu! der er indtil flere producenter, der er begyndt at lave laktosefri yohgurt. Deriblandt kan nævnes: Thise, Naturmælk, Arla, Valio, og nu senest Engvang. I starten var der kun en enkelt, de havde minimælksyoghurt naturel og med pære/banan. Efterhånden kom der flere til. Sortiment: minimælksyoghurt naturel og med pære/banan. En enkelt skejede ud og fik produceret minimælksyoghurt naturel, med pære/banan og med jordbær. Til gænglæd var det et "helseprodukt" med mindre sukker - og deraf følgende "sund" smag. Øv.
     Altså, hvis jeg var ny på markedet, så ville jeg gå i butikker (eller på hjemmesider)  og se hvad de andre havde. Når jeg så opdagede at de alle sammen solgte minimælksyoghurt naturel og med pære/banan, så vill jeg da ikke tænke "Lad os producere ... Tada - minimælksyoghurt naturel og med pære/banan". Nej, jeg ville finde på noget nyt. Yoghurt med hindbær eller med fersken, eller bare sødmælksyoghurt. 
     Men mejerister i Danmark mangler åbenbart mod og fantasi.

Prøv at se her, hvad man kan i Sverige:
Valio i Sverige



4 kommentarer:

  1. HØRT HØRT - det gælder jo al yoghurt. Jordbær, pære/banan, peach melba - tror ikke engang man længere kan få appelsin som i gamle dage. Skovbær er også en sjældenhed. Af og til kommer der varianter. Og måske er der flere inde i byen. Men hvorfor er der aldrig nogen som laver ANANAS?!

    -Pia der som regel vælger A38 og selv putter bananskiver, mandler eller æblemos i. Kirsebærsovs er også godt.

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, du har helt ret. Appelsin kan fås. I hvert fald i vores Irma. Der sidste nye er vanille-yoghurt. Den kan jeg bare ikke lide, den smager kunstigt af vanliie-essens. Ananasyoghurt lyderspændende, men jeg tror der er noget med enxymerne i ananas der gør lige netop den umulig at fabrikere. Jeg putter også ofte syltetøj eller lignende i. Derfor ville jeg være tilfreds med en sødmælksudgave. Den der slankometer-minimælksyoghurt smager ikke rigtig af noget.

      Slet
  2. Jeg ved jeg har fået ananasyoghurt som barn, den med blåmejsen på! (det hed vel egentlig bare Mejse yoghurt? Findes den endnu? Her på landet har vi kun Arla og lidt Thise)

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, Mejseyoghurt findes endnu, men det er kun ganske enkelte supermarkeder, der har den. Og det er Arla, der fremstiller dem. Findes vistnok i nogle sjove varianter - kiwi blandt andet.
      Ugleungerne vil kun spise Kløvers pære/banan (også Arla), så ind i mellem må jeg cykle til en anden by (ingen bus) eller huske at købe ind på vej hjem fra København, for vores ellers veludrustede Helsinge har den sjovt nok ikke; kun langt væk i den anden enden af byen og kun af og til. Thises sødmælks var min favorit inden jeg opdagede at jeg var laktoseintolerant - uh hvor ville jeg ønske, at de kunne lave den laktiosefri.

      Slet

Jeg bliver altid glad for en kommentar.
Jeg prøver at svare på alle kommentarer - og lover at hive alle kommentarer ud af spam-fængslet så hurtigt som muligt.

I am always grateful for all comments, and try to reply meaningfully to all of them.
I furthermore promise to pull your comments from spam-limbo as fast at possible.