fredag den 29. maj 2020

Farvegryde - 5 - Dye pot

Akelejer - Columbines

     I dag måtte jeg så teste, om der var forskel på mørkelilla, lyslilla, almindelige lilla (sådan en mellemvare; dem har jeg flest af) og endelig blå akelejer. Med i grydeforsøget kom halvtørrede tulipankronblade og endnu flere af de gule valmue-tingester.

  Today I wanted to test whether the different columbines, light purple, medium purple (the commonest type), dark purple and blue gave off different colours.
   I tested some dried tulip petals and some from a yellow orangey poppy-like flower from the dome.

Blue columbines, dark columbines, 'poppies', light purple, the commonest ones, tulip petals.

-- 🌷 --

     Da garnet var kølet så meget af, at jeg kunne røre ved det uden at brænde fingrene, hev jeg så de hvide stykker mellem glassene ned i næste glas, så får de en time til, og lov til at køle af til i morgen.

When yarn and water had almost cooled enough for me to touch, I pulled the white pieces in between the glasses into the glass to the left. Now they're left to simmer for one more hour, and then cool off until tomorrow. 

     Der er tydelig forskel på farverne her. De allermørkeste, der er nærmest sorte ude i haven, giver den mest blå farve, de lyseste lilla en turkisfarvet og de blå den mest grønne - sjovt.
     De almindelige er der ikke meget krudt i, det var dem, der var allerflest blomster af i glasset, de er jo almindelige! men farven er ikke særlig intens.
     Røde tulipaner farver grønt.  Jeg glæder mig til at hive feddet op af vandet i morgen.
     Det eneste, der undrer mig, er at jeg ikke har været i stand til at genskabe den kromatografiske effekt fra 1. omgang.

I see a distinct difference between the darkest, the blue and the lightest ones, with the darkest being the bluest, the blue one funnily the greenest and the light one a blue-green colour. To my surprise the common ones do not contain very much dye stuff. I picked so much more flowers of this colour, and it's not correspondingly deeper.
  Red tulip petals dye a pleasing green. I still wonder that I have never been able to re-create the chromatic effect from my first test.

3 kommentarer:

  1. I am endlessly fascinated by your experiments. Thank you so much for sharing them.

    SvarSlet
  2. Thank you so much for visiting my Blog.

    God bless.

    SvarSlet
  3. This is fascinating to me, i certainly like the colors you are getting.

    SvarSlet

Jeg bliver altid glad for en kommentar.
Jeg prøver at svare på alle kommentarer - og lover at hive alle kommentarer ud af spam-fængslet så hurtigt som muligt.

I am always grateful for all comments, and try to reply meaningfully to all of them.
I furthermore promise to pull your comments from spam-limbo as fast at possible.