tirsdag den 26. maj 2020

Farvegryde, akelejer - 4 - Dye Pot, Columbines

     Ude i haven gror der masser af akelejer, de krydser sig og frembringer interessante farver og kombinationer fra meget lys fesen lyserød over blå med hvide skørter til dyb lilla, næsten sort. Det mørke prøvede jeg at farve med for nyligt, men de fesne lyserøde, som jeg hvert år udrydder med hård hånd, havde jeg ikke prøvet med enden. Jeg havde en mistanke om at heller ikke duede til farveplanter.
     Det måtte tjekkes. For det kan jo ikke nytte at jeg plukker alle de - i min optik - pæne mørke akelejer af til at farve med og lader de fesne lyserøde grå og kaste frø. Her er det tørre garn bare stoppet ned i glassene sammen med blomsterne, og så er der fyldt vand i. Det bliver spændende om jeg får en kromatografisk virkning lige som sidst. Så fik de den time ved 80 grader i den vidunderlige gryde og stod og kølede af indtil næste dag

  In our garden are loads of columbines, dark purple, almost black, sky blue with white inside, dark and lighter blues, dark pink with white and lots and lots of very light pink ones, which I do not like. I cut off all their flower stems each year to stop them from spreading seeds, and now I wondered if they maybe were good for dyeing. I feel a bit stupid dyeing with all the nice dark ones and throwing the ugly pink ones on the compost - what if I could use those for dyeing?  
  Two glasses were filled with a handful of flowers, the ends of a skein and water added. Then they simmered for an hour in the wonderful pot. O was hoping for some chromatographic effects like last time around.

     Næste dag så det sådan ud, da jeg trak glassene op af gryden:

  Next day I pulled the glasses from the pot. They looked like this: 

     Og garnet - stadig vådt - så sådan ud:
  And the yarn, still wet, looked like this: 
     Konklusion: de fesne akelejer ender fortsat på komposten, og jeg må plukke sparsomt af alle de mørke til farvefryden.

  Conclusion: All the sickly pink columbines will end their life in the compost as every year, an I am going to pick carefully from the pretty dark ones for the dye pot. 



     Det endte i farvegryden igen, det hvide stykke ved siden af det blå blev igen stoppet ned i det blå akelejevand, så bliver det måske tone-i-tonefarvet.Det andet hvide stykke kom i et glas med kronblade fra sibiriske valmuer, der jo har en skøn orange farve. Gad vide hvad der sker?

   The skein will be dyed more, all the white - or almost of it - will be dyed either yellow or more blue. 

3 kommentarer:

  1. I am endlessly fascinated with your dying experiments. That blue is a lovely, lovely colour.

    SvarSlet
  2. Agreeing with EC that the blue turned out just right/

    SvarSlet
  3. I've just caught up on your yarn dyeing posts - what beautiful colours you are getting. I didn't know that the colour of the dyeing material isn't necessarily the colour it will turn the yarn. Very interesting experiments. You mentioned in one post that the yarn is thin and you were wondering what you would make. If you wanted thicker yarn, could you knit with two or more strands together? I'll be interested to see what it looks like after it's made up.

    SvarSlet

Jeg bliver altid glad for en kommentar.
Jeg prøver at svare på alle kommentarer - og lover at hive alle kommentarer ud af spam-fængslet så hurtigt som muligt.

I am always grateful for all comments, and try to reply meaningfully to all of them.
I furthermore promise to pull your comments from spam-limbo as fast at possible.