fredag den 26. april 2024

Fredagsfrustration ~ Store bededag

  I dag er det fredag i fjerde uge i påsken. Tidligere var det store bededag denne dag, men i år er det en ganske almindelig hverdag. Ugleungerne er i skole, Skribenten er på vej ud af døren ... og det er overskyet og regnfuldt.
  Så langt jeg husker tilbage, har solen skinnet store bededag - i hvert fald her i Nordsjælland. Men i dag stod vi op til regn, og resten af dagen lover ikke meget bedre. Det er meget passende!

Jeg savner store bededag!

Og jeg citerer mig selv fra sidste år:
      Store Bededag er en fridag, der har betydet meget for mig i de forgangne år. Det er så at sige en "gratis" fridag. Butikkerne er lukkede, så vi kan heller ikke tage på indkøb. Vi får ikke gæster, vi skal ikke i kirke. Kort sagt, vi har bare fri, der er ingen, der forventer noget af os, ingenting vi skal.
     Det kommer jeg i den grad til at savne i de kommende år, det, og så den her lettede, boblende frie fornemmelse, når dagen ender af "Tænk, det er kun lørdag i morgen!"


Today is Friday in the 4th week of  Easter. Until now it was a holiday, Common (or great) prayer day, but this year for the first time it is just another Friday. The Owlets are off to school, the Writer is on his way out of the door as well, and the weather is cloudy and rainy.

So far the weather on this day has always been sunny, cold and windy maybe, but sunny. Today is the first rain on thins day for a long, long time. I woke up to the sound of rain on my window panes, and the rest of today looks the same.

I miss this holiday.

It was so to say a "free" holiday. Nobody expected anything from us, the shops were closed, so no shopping, we were not having any guests, we were not supposed to go to church (this was a Protestant prayer day only 😉). Not a thing in the calendar, and when the day ended, I always have had this light, bubbly feeling: Tomorrow is only Saturday! This feeling - of a week with two Saturdays - I am sorely going to miss in years to come.

Vejret sørger med mig ~ the weather commiserates.

4 kommentarer:

Jeg bliver altid glad for en kommentar.
Jeg prøver at svare på alle kommentarer - og lover at hive alle kommentarer ud af spam-fængslet så hurtigt som muligt.

I am always grateful for all comments, and try to reply meaningfully to all of them.
I furthermore promise to pull your comments from spam-limbo as fast at possible.