onsdag den 14. februar 2024

Askeonsdag ~ Ash Wednesday

Today is Ash Wednesday, Pirate and I remain at home while the rest of the family is at church where they receive the ashes. We're having a cold, Pirate is on the mend, while I just woke up with it today.

Normally you renounce, forsake some thing for lent, in years past I tried sweets or computer time. This year I'm more airy and repeat this piece of every day philosophy:

Time is not time, an hour is not an hour. Think: Waiting for a dentists' appointment ... that hour is interminable, sitting here writing on the other hand it whizzes past. Picking apples, riding my bike, playing or talking with my children, drawing, praying, or making jam, an hour seems to be of the right length.

This lent I'll concentrate on making more of what makes an hour last an hour.


     I dag er det askeonsdag, Piraten og jeg er blevet hjemme, mens resten af familien er i kirke og modtager askekorset. Vi er forkølede, Piraten er ved at komme sig, mens jeg lige er vågnet op med det i dag.
     Normalt giver man afkald på noget i fastetiden, tidligere år har jeg prøvet slik eller computertid. I år er jeg mere luftig og gentager dette stykke hverdagsfilosofi:
Tid er ikke tid, en time er ikke en time. Tænk lige efter: At vente på en tid hos tandlægen ... den time er uendelig, mens når jeg sidder her og skriver, flyver den afsted. Når jeg plukker æbler, cykler, leger eller taler med mine børn, tegner, beder eller laver marmelade, virker en time til at have den rette længde.

I fasten i år vil jeg koncentrere mig om at gøre mere af det, der får en time til at have sin rette længde.

PS:
Words for Wednesday to come, maybe tomorrow.

6 kommentarer:

  1. I don't do Lent but sometimes I tell myself I really should give up something at random times throughout the year. I eat far too much so giving up half my food would be a good idea.

    SvarSlet
    Svar
    1. Giving up something for a set period is great. Doing in during lent means that I feel the back up from lots of people doing the same, thus making it an easier, more happy thing to do.

      Slet
  2. Rigtig god bedring til jer. Det lyder som en god ide, netop at koncentrere sig om det, som giver mening og er vigtigt for en.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak, det er heldigvis kun en snue - bare surt det lige skal være i vinserferen og til askeonsdag. "Positive afkald" eller hvad jeg nu skal kalde det, virker bedre end rent negative for mig.

      Slet
  3. I went to the Ash Wednesday service after work, I was glad to find one later in the evening. I pray you recover quickly.

    SvarSlet
    Svar
    1. I'm happy you found one. In Denmark many people work or have too far, so the distribution of ashes is repeated Sunday. Thanks for your prayers.

      Slet

Jeg bliver altid glad for en kommentar.
Jeg prøver at svare på alle kommentarer - og lover at hive alle kommentarer ud af spam-fængslet så hurtigt som muligt.

I am always grateful for all comments, and try to reply meaningfully to all of them.
I furthermore promise to pull your comments from spam-limbo as fast at possible.