torsdag den 25. februar 2021

Reaktioner? Dansk udgave

Kære læsere,

Jeg har tænkt en del over dette her. For begge de to udfordringer, jeg deltager i: Words for Wednesday (Onsdagsord) hostet af Elephant's Child og Poetry Monday (Mandagspoesi) hostet af Diane, er et afsnit i vejledningen dedikeret til at bede, eller vel rettere, tigge om kommentarer:

Jeg har noget mere at bede om dig: Hvis du læser dette og andres poesi, vil du så ikke godt efterlade en kommentar. Halvdelen - hvis ikke mere - af fornøjelsen ved disse udfordringer er at læse andres svar.

     Men på trods af dette afsnit og flere lignende hos de andre deltagere,  bliver kommentarer sjældnere og sjældnere. Ud af de mellem 20 og 40, der læser mine blogindlæg - ja, hvis du læser dette, tilhører du en lille klub 😉 - er det kun en håndfuld trofaste læsere - TAK! til jer! - der nogensinde kommenterer.

     I går linkede Lissa til en anden blogger, Sandra, som også undrede sig. Hun har tænkt på at droppe sin blog eller gøre den privat, ting der endnu aldrig har faldet mig ind, da jeg er alt for vild med at skrive.
     Sandra lægger, ligesom mig, skylden for de manglende kommentarer på på de superhurtige sociale medier som Facebook eller Instagram. Jeg er på begge disse platforme, men kun på grund af behovet for at følge med i en gruppe, ikke fordi jeg kan lide dem! Jeg logger ind en gang om dagen, ser på gruppens nyheder og logger af igen. Jeg poster der kun med meget lange mellemrum (og slet ikke på Instagram, da det kræver en smartphone, hvilket jeg altså ikke har).

Jeg har også set flere og flere mennesker forlade bloggeriet helt. Pludselig ender bloggen - nærmest midt i en sætning, men hvis jeg følger et link på deres blog finder jeg dem ofte sprællevende og aktive på Instagram.
     Jeg vil ikke stoppe med at blogge. For mig er blogging den ægte vare. Jeg kan godt lide muligheden for at skrive lange, endda måske for lange indlæg. Jeg kan godt lide at kunne tilføje fotos, hvor jeg vil have dem (hvis Blogger tillader det i dag). Jeg kan godt lide at læse kommentarer, spørgsmål og så videre.

Nu har jeg forsøgt at tilføje en reaktionsmulighed til sidefoden af ​​mine blogindlæg. Jeg kan ikke rigtig lide det. Jeg synes, det er for Insta-lignende. Men en reaktion, der bare er et klik på en boks, er vel bedre end slet ingen reaktion?

Lad mig høre:
- skræmmer jeg dig væk med mine lange fortællinger fra Enhjørningegården?
- er det fordi der er for meget på engelsk?
- afskrækker jeg dig ved ikke at være mere (eller mindre) politisk / feministisk / økologisk  / træ-krammende / pro dit eller contra dat, hvad din hjertesag end måtte være?
- skriver jeg for tit eller for sjældent?

7 kommentarer:

  1. Hej. Jeg har lige skrevet et langt indlaeg til dig, deriblandt sagde jeg at jeg har rigtig store problemer med at de ikke 'kommer frem'. Nu har jeg lige mistet kommentaren igen pgra at jeg ikke har (med vilje!) en google konto. Nu sender jeg denne som en test feedback, hvis du ser den maa du lige kommentere tilbage, saa ved jeg du har faaet den og jeg skriver en laengere og mere detaljeret kommentar.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej. Ja denne kommentar er ankommet, men jeg ved ikke helt, hvor eller hvordan jeg skal melde tilbage, du er nemlig anonym ;)
      Det er noget bøvl med kommentarer der forsvinder. Løsningen kan være enten at forfatte dem i et tekstbehandlingsprogram og så copy-paste derfra, eller at kopiere sin kommentar, før man trykker på afsend. Det gør jeg altid, hvis jeg kommenterer på en WP blog eller lignende ikke-Blogger.

      Slet
  2. Det ser ud som om den kommentar kom frem, saa jeg kan kommentere lidt mere detaljeret. Jeg er en af dine trofaste laesere men jeg bruger blogloving.com og det goer det lidt mere besvaerligt at kommentere for jeg maa saa ind paa din egen side for at kunne kommentere (og desuden huske at jeg skal kommentere som anonym, ellers gaar det helt galt). Derfor kommenterer jeg ikke 'bare' lige i forbifarten. Jeg laeser med stor glaede alle dine indlaeg om hverdagen, livet, naturen, ting du foretager dig, aarets gang, osv osv. Jeg synes du er fantastisk dygtig til at skrive digte og laeser dem med stor fornoejelse. Personligt er jeg ikke vild med dine tekniske kommentarer til hvordan din blogging platform fungerer eller ikke og heller ikke dine fantasy historier. Men det er jo din blog og du kan skrive hvad du har lyst til, personligt springer jeg dem bare over. Jeg ville blive rigtig ked af det hvis du holdt op med at blogge, jeg nyder ihvertfald dine betragtninger og vil proeve at kommentere direkte lidt mere. Vh Mette

    SvarSlet
  3. Hej Mette og tak for dit svar.
    Ja det der med blogger-platforme, der ikke taler sammen. Det kunne man skrive bind om, men det gider jeg ikke at skrive - og du ville nok ikke gide at læse det ;) Så det springer vi så over og konstaterer bare, at der er kompliceret.
    De tekniske kommentarer bliver nok færre fra nu af ... men jeg lover ike noget.
    Til gengæld lover jeg at jeg ikke stopper med mine lange historier.
    Så det er da helt fint, at du bare læser det, du synes om. Jeg har så mange interesser og jern i ilden, at det ville være underligt, hvis der var nogen, der kunne lide det hele.
    En enkelt kommentar i ny og næ er fint. Og det behøver ikke være langt, altså.
    PS: Hvad er blogloving.com? Jeg kommer bare frem til en side, der fortæller mig at domænet er til salg.

    SvarSlet
  4. Hej. Jeg haaber ikke du tager mine kommentarer som kritik, jeg haaber at jeg laeste det rigtig at du ville hoere hvad folk laeste og hvad de ikke gjorde og hvorfor og jeg proevede bare at forklare hvad jeg isaer satte pris paa ved din blog. Og ja, du skal da endelig bare skrive hvad du selv har lyst til, jeg forklarer bare hvad jeg glaeder mig til at laese paa ding blog. Jeg har lavet en stavefejl, jeg mente bloglovin.com ikke blogloving.com. Jeg bruger bloglovin til at samle alle de bloggere jeg er interesseret i, og saa faar jeg en feed paa alle nye, ulaeste blog poster. Desvaerre er bloglovin ikke vedligeholdt laengere og jeg kan ogsaa se at faerre og faerre bloggere opdaterer deres blogs. Jeg kan ogsaa godt lide Instagram, men det er jo helt forskellige formaal. Jeg tror aldrig jeg bliver en fan af vlogs og selvom podcasts kan noget af det som blogs kan er det heller ikke det samme. Suk. Anyway, jeg haaber at laese med hos dig i lang tid i fremtiden. Mvh Mette

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Mette. Jeg læste bestemt ikke dit svar som nogen kritik, men netop som svar og svarede så bare med lidt mere forklaring ... Jeg skulle måske have skrevet et par flere ;) i mit svar :D Tinefald kan jo ikke læses.
      Tak for forklaring af Bloglivin ... det kendte jeg slet ikke.
      Jeg er helt enig med dig i din vurdering af andre sociale medier. Jeg håber at fortsætte med at blogge - og med at have dig som læser :) - mange år endnu.
      Tak!

      Slet
    2. ... og ja, ja jeg kan også det der med stavefejl. Jeg skyder skylden på nyt tastatur, tykke fingere og dårligt syn - og en stavekontrol, der ikke helt virker:
      Tinefald. Læs tonefald.
      Bloglivin Læs: bloglovin.

      Slet

Jeg bliver altid glad for en kommentar.
Jeg prøver at svare på alle kommentarer - og lover at hive alle kommentarer ud af spam-fængslet så hurtigt som muligt.

I am always grateful for all comments, and try to reply meaningfully to all of them.
I furthermore promise to pull your comments from spam-limbo as fast at possible.