tirsdag den 31. august 2021

Kontantbevægelsen "Kontanter eller Kontrol"

A Danish-only rant. Asking people to go on using cash as the banks and so on are trying to abolish those - in order to make payment, cheaper, safer and more controllable. Also a rant on forced digitalisation.

-- 👁 --

 Vi opfordres til at bruge kortbetaling af bankerne. Fordi der er billigere, sikrere og mindre udsat for tyveri. Men tænk på alle de ting, der er afhængige af kontanter, eller vel snarere af mangel på kontrol.

Vil vi fortsat have
- loppemarkeder?
- stalddørssalg?
- børn, der køber blandet slik?
- muligheden for at stikke naboen en tyver for en bakke jordbær?
- muligheden for at give penge til et formål, vi ikke nødvendigvis vil have alle ved, vi støtter?
- lov til at købe det, vi har lyst til i butikkerne?
- og mange andre ting.
Så er det nu, vi skal bruge vores kontanter.

-- 👁 --

    Det er nemlig sådan, at alle de penge, der går ud og ind af vores konti via et kort eller MobilePay kan spores. Man kan se, hvem vi har overført penge til, og hvem der har overført penge til os; man kan se ikke kun hvor og hvornår, vi har købt ind, men også hvad vi har købt.
    Det giver måske god mening med digitale bon'er til dyre ting, hvor den digitale bon også gælder som garantibevis, men hvad med de daglige indkøb?
Kan I se, butikken ved, præcis hvad, jeg har købt. Det ville de ikke vide, hvis jeg havde brugt kontanter.

Får vi mon snart en SMS med for eksempel: "Du har købt for meget sødmælk, slik, smør, tobak, sprut, kød  ... eller for lidt grønt, bønner, mejeriprodukter, kartofler,  Fair Trade, nøglehulsmærket, dansk  ... "
Ligesom vi får den der med: "Pas på oversvønmmelser og tjek dine tagrender, det bliver snart regnvejr!"

    Hvad med alle små-indtægter fra salg af ting på den blå avis, til naboen, på markedet ... tror I de bliver ved med at undslippe beskatning?
    Principielt er alt skattepligtigt fra den først tjente krone. og jeg ved 100 % at jeg ikke står på markedet med mine hjemmelavede ting, mine overskydende bær og så videre, i det øjeblik, det bliver beskattet. Så skal jeg til at bevise mine udgifter, føre regnskab osv. Det vil sige en mangedobling af bøvlet og en halvering af indtægten.
    Det er ikke en utopi. Banken har allerede en gang spurgt, om jeg ikke havde så mange små indtægter, at jeg burde overveje en erhvervs-MobilePay. Sådan én koster naturligvis penge - og giver nok også oplysningerne videre til skattefar ...

-- 👁 -- 🕵 -- 👁 --

Noget lidt andet er, at vi jo bliver overvåget. Vi behøver ikke microchips fra corona-vaccinen til at holde øje med os 😉 nææh, det klarer vi udmærket selv i forvejen.
    Her tænker jeg ikke på de overvågningskameraer, der bliver stadigt flere af, nej jeg tænker på vores mobiltelefoner, hvor vi logger ind på instagram, facebook, snapchat og så videre, lægger billeder op, deler vore oplevelser og fortæller hvor vi er. Jeg tænker på Rejsekortet, Dankortet, GPS'en i bilen ... 
    Hvis nogen vil vide hvor vi er, eller har været, er det superlet at finde ud af.

     Det minder mig pludselig om en novelle vi læste i skolen: Du fährst zu oft nach Heidelberg af Heirich Böll. (Handlingsreferat fra Wikipedia: Helten, der ellers er eksemplarisk i enhver henseende, ville være ustoppelig i sin professionelle karriere, hvis han ikke lige havde en svaghed. Han rejser for ofte til Heidelberg og tager sig af eksil-chilenere på universitetet der). 

     Så er der al tvangs-digitaliseringen, og det deraf følgende faldende serviceniveau i samfundet, for eksempel på den offentlige transport - men det er en helt anden historie ... eller er det?

-- 👁 --

Og nu jeg fik skrevet alt det her og endelig skulle til at trykke på "Udgiv" så fandt jeg både Bevar Kontanter og Analogiseringsstyrelsen  De siger det samme, bare bedre og mere velunderbygget!


3 kommentarer:

  1. We do need cash. Whether "the powers that be" will allow it, i do not know.

    SvarSlet
  2. Speaking for myself I find it much easier to keep track of cash than the plastic that so many places would prefer we use...

    SvarSlet
  3. I prefer cash but lately can't get to the bank as often as I used to. I can get cash from the supermarket but don't like to with so many others looking on.

    SvarSlet

Jeg bliver altid glad for en kommentar.
Jeg prøver at svare på alle kommentarer - og lover at hive alle kommentarer ud af spam-fængslet så hurtigt som muligt.

I am always grateful for all comments, and try to reply meaningfully to all of them.
I furthermore promise to pull your comments from spam-limbo as fast at possible.