fredag den 9. juli 2021

Fryseposeplantefarvning -- Plant Dye in Bags

Mens jeg ser Tour de France, skubber Mark Cavendish over bjergene, og klasker møl kan jeg godt plantefarve lidt.
På Facebook var der én der fortalte, at hun testede planter ved at putte dem i fryseposer sammen med lidt bejdset uld. Det måtte jo afprøves, da det er et mere transportabelt alternativ til mine mange glas i en gryde.

While watching Tour de France, pushing Mark Cavendish up the mountains and exterminating the moths not much else is happening.
But still some small test runs in plant dyeing happen. I read about dyeing several small bundles at once in the same pot using freezer bags. An alternative to my many glasses in a pot. And one more suited for field experiments. I had to try.

Her er poserne så lige hevet op af gryden.
Bags, just plucked from the wonderful pot.
1 Mørke stokroser - Dark red hollyhocks
2 Vild kørvel - Cow parsley
3 Karryplante - Curry plant
4 Løvefod - Lady's mantle
5 Røde bøgeblade - Becch leaves, red


Threads 0 - 5
0 is how it looked before dyeing.
If you embiggen the picture no. 3 Curry plant can be seen to have yellow spots. I think that is where the flowers touched the wool. I'll have to try Eco printing with those.

De farvede forsøgstråde.
Hvis man gør billedet større ved at klikke på det, kan man se, at karryplantegarnet har gule pletter. Det er måske blomsterne, der er skyldige. Jeg må forsøge med noget PlantePrint med dem.

3 kommentarer:

Jeg bliver altid glad for en kommentar.
Jeg prøver at svare på alle kommentarer - og lover at hive alle kommentarer ud af spam-fængslet så hurtigt som muligt.

I am always grateful for all comments, and try to reply meaningfully to all of them.
I furthermore promise to pull your comments from spam-limbo as fast at possible.