lørdag den 6. maj 2023

Krydderurtedag - Herb Day

      Tak til Messymimi for at huske mig på den årlige krydderurtedag, der altid er den 1. lørdag i maj, i år 6. maj, altså i dag. Jeg kan ikke rigtig finde nogen der fejrer den her i landet.
     Sidste år viste jeg mine nylugede urtebede frem. De ser næsten lige sådan ud i dag, så i stedet vil jeg vise et billede af mit  kryddersalt.

--- 🌿 ---

Thanks to Messymimi for reminding me that the first Saturday of May is International Herb Day. This is today, May 6. I still can't find anybody celebrating this day in Denmark.

Last year I showed off my newly weeded herb beds.They look almost the same today, so instead I'll show a picture of my freshly made herbal salt.

Hvad er der så i sådan en tallerken urtesalt? I faldende rækkefølge er der disse krydderurter i.
- løvstikke
- oregano
- nælder
- timian
- esdragon
- salvie
- kinapurløg
Og så en hel del salt.
     Jeg fyldte en lille gryde næsten op med urter, og klippede groft i gryden. Så hev jeg minihakkeren frem - assisteret af Skribenten, der med sine knap to meter kan nå de øverste hylder uden at skulle finde en taburet frem først.
     Der var så mange urter, at jeg var nødt til at hakke dem ad to omgange. Jeg plejer altid først at lave urtesalt i efteråret, men jeg vil da helt klart lave mere snart. Det var meget nemmere at finde fine, friske planter af dem alle sammen. Det må være mit faste arbejde hver dag fremover på krydderurtedagen.
     Og så mangler der rosmarin i urteblandingen her. Det ville være den eneste forskel, hvis jeg havde taget et nyt billede af krydderurtebedet i dag - en død rosmarin. Den overlevede ikke vores fugtige og lune vinter.

--- 🌿 ---

So what's in this plate of herbal salt? In descending order, these herbs are in it.
- lovage
- oregano
- nettles
- thyme
- tarragon
- sage
- garlic chives
And a generous amount of salt.

I filled a small pot almost to the brim with herbs and chopped coarsely in the pot with my scissors. Then I pulled out the mini chopper - assisted by the Writer, who with his almost two metres can reach the top shelves without having to find a stool first.
There were so many herbs that I had to chop them in two batches. I usually only make herbal salt in the autumn, but I will definitely make more soon. It was much easier to find nice, fresh plants of all of them. It is going to be a returning feature of herb day.

Missing in this mix is rosemary. because the only change you would see in a photo taken today, would be a dead rosemary bush. It did not make it through our wet and green winter.

4 kommentarer:

  1. I use very little salt - but this recipe tempts me. I am sad that your rosemary didn't survive. I use quite a lot of it.

    SvarSlet
    Svar
    1. It is tasty. We used it for tonights dinner as well, adding dried rosemary. I am soon off to a gardening centre to have a substitute.

      Slet
  2. It sounds delightful! Making your own is much better than buying it ready made.

    SvarSlet

Jeg bliver altid glad for en kommentar.
Jeg prøver at svare på alle kommentarer - og lover at hive alle kommentarer ud af spam-fængslet så hurtigt som muligt.

I am always grateful for all comments, and try to reply meaningfully to all of them.
I furthermore promise to pull your comments from spam-limbo as fast at possible.