onsdag den 20. september 2017

September uden spild - uge 3

 Skønhed og Personlig pleje. 
  • Her kan du gå efter genanvendelig, eller så lidt emballage som muligt eller endnu bedre lave nogen af produkterne selv.
Jeps, jeg laver sæbe og salve selv.
  • Skift fx din flydende hånd og kropssæbe ud med en hård sæbe. Der sparer du meget emballage. Og allermest, hvis du kan finde løs sæbe i din butik.
  • Vælg generelt produkter, der kommer i glas og papir frem for plast.
  • Husk at genbruge den plastik du ikke kan slippe for.
For de hardcore: 
  • Shampoo kan også fås i stangform og krystaldeo kan købes i løse firkanter i helsebutikken.
  • Prøv at lave din egen deodorant eller tandpasta.
  • Ansigtsmasker, ansigtsskrub m.m. Der findes mange rigtige gode opskrifter derude.
Shampoo-barer står på Uglemors liste over ting, jeg rædsomt gerne ville kunne. Måske engang ...
Min egen tandpasta - God idé!


Her er hvad jeg bruger:


- Tusindfryd shampoo - det er som sagt til min store irritation ikke lykkedes mig at fremstille en shampo-sæbe, der virker. 
- Hjemmelavet nældesæbe uden farver, parfumer eller lignende. I den røde ring ses et "N". Det er fordi, det er svært at se forskel på sæberne, så de får et "genkendelsesbogstav"
- Salven til højre er hjemmelavet morgenfruesalve. Bivoks rørt med olivenolie, der har trukket med morgenfrueblomster. Enklere og bedre kan det ikke gøres.  Hvis I vil have opskriften, ligger den på min sæbeblog

 - Tandpasta er ikke med på billedet. Det skyldes, at jeg ikke bruger noget. Det meste tandpasta indeholder nemlig sorbitol, og hvis jeg sluger bare en bitte lille smule, får jeg ondt i maven. Til gengæld bruger jeg en microfiber-tandbørste, der i mellemtiden er gået ud af produktion. Jeg har købt et lager, og overvejer, hvad jeg skal gøre, når jeg ikke har flere.


- Hvis min hud bliver meget tør, er løsningen tørbørstning. Børsten er af pæretræ og vildsvinebørster, købt i München i 2004, så den er lidt slidt. Den har også været knækket, og er blevet limet. 


Og så en neglebørste og en pimpsten, som jeg skrubber mig med, når jeg er i bad. 
- Neglebørsten var jeg i tvivl  om jeg skulle lægge billedet ud af. Den er slidt og gammel også. Men er det ikke netop det, udfordringen går ud på? 
- Sæben er endnu en hjemmelavet. Denne gang en kaffesæbe, der fjerner skidt og lugte, men stadig er mild og god. Det er ikke kaffegrumsen, der fjerner noget, det er de olier, kaffen indeholder. men det ser da godt ud.
     Det var det. Hele mi arsenal. Og vist væsentligt mindre end de fleste i september uden spild kan n'nstre.

2 kommentarer:

  1. Where have your kind translations gone?

    SvarSlet
    Svar
    1. It's only a temporary disappearing act. These No Waste September Challenges are a Danish phenomenon, and my comments are written fro Danish readers. I'll keep my translations for all other themes.

      Slet

Jeg bliver altid glad for en kommentar.
Jeg prøver at svare på alle kommentarer - og lover at hive alle kommentarer ud af spam-fængslet så hurtigt som muligt.

I am always grateful for all comments, and try to reply meaningfully to all of them.
I furthermore promise to pull your comments from spam-limbo as fast at possible.