mandag den 5. december 2016

TUSAL & temari 12

December TUSAL og temari
      Jeg er åbenbart forud for Daffycat, der skriver om november måneds stumper.
      Da dette jo er et år med 13 nymåner - der var to i oktober, den 1. og igen den 30. - er der en i overskud, og jeg vælger at opfatte nymånen den 29. november som gældende for december, ligesom jeg også lod nymånen den  30. oktober være novembers nymåne. Før eller senere vil jeg komme ud i problemer, men den tid, den sorg.
     Stumperne fra novembers spand endte i den sorte temari som ses her 

- o 0 o -

December TUSAL and Temari is the name of this post. I seem to be ahead of Daffycat who has posted a November update.  But October this year had two new moons, and I chose to let the first new moon (October 1st) count for October, and the 2nd (October 30th) for November instead of having two October TUSAL posts.
Accordingly, the new moon of November 29th is my December new moon.
Some time next year this system is bound to give me troubles, but I'll worry about this when I get there.
The ORTs from November's bucket ended up in this black temari.



     Jeg tog da et billede af min spand med indhold den 29. november, men jeg kan bare ikke finde det. Stumperne er allerede endt i en ny temari. Den skal være den farve, der i gamle dage hed solskinsgul. Den er næsten ikke gul, bare hvid med en anelse gult i. Og så skal der sys et mønster, der består af hvirvler. Lidt som denne her, bare kun sat sammen af femkanter. Jeg ved slet ikke om det lader sig gøre, men det skal prøves.

- o 0 o -

Of course I took a photo of my ORTs bin on October 29th. but it has disappeared. The ORTs are already rolled into a new temari. It is going to be "Sunshine yellow". A colour from my youth, it is white with a drop of yellow in it. And the pattern will be swirls. A bit like this one, but made form only pentagons. I don't know yet if it is possible, but I have to try.


      Farveskemaet for hvirvlerne ligger her på puden. Inspirationen kommer fra noget man ikke normalt forbinder med broderi eller håndarbejde i det hele taget. 

- o 0 o -

The colour scheme for the swirls are shown on this temari cushion. The inspiration comes from something not normally thought of in connexion with embroidery or indeed any kind of needlework.


     Dette dørslag indeholder rød grønkål der er blevet kogt. Jeg kunne ikke stå for farverne, og derfor vil jeg prøve at reproducere dem i min kål-temari.

This colander contains red kale. It is boiled, and the colours are truly amazing. I just had to try and reproduce them in my kale-temari.



29 november (december)
Lavendel/blå -- Lavender / Deep Blue





1 kommentar:

  1. Red kale turns those beautiful colors when cooked? Wow! Sorry you lost the picture of your orts, but your temari is lovely.

    SvarSlet

Jeg bliver altid glad for en kommentar.
Jeg prøver at svare på alle kommentarer - og lover at hive alle kommentarer ud af spam-fængslet så hurtigt som muligt.

I am always grateful for all comments, and try to reply meaningfully to all of them.
I furthermore promise to pull your comments from spam-limbo as fast at possible.