onsdag den 26. marts 2014

Onsdag i billeder -- Wednesday's Pictures

     Når man skal koncentrere birkesaft til sirup, skal man hælde den første liter fra. Det er koldt og tungt og især når de sidste fire liter skal hældes ud, et langsommeligt arbejde. I dag opfandt jeg så dette Storm P.-instrument til at holde for mig. Så skal jeg bare tømme decilitermålet af og til. Det er blevet forstærket med et par elastikker siden, men det er kun en prototype.

 - - - -

When making birch syrup, you separate it by pouring off the first liter of 5, it is cold and heavy, and when the rest of the sap has to get out it is a slow thing. Today I invented this impromptu hold up a jar-thingie. It works OK, and has been supplemented with a couple of rubber bands since.


     Mere sæbe. Markesddsæsonen begynder allerede den 10. maj, så nu skal der sæbes. I dag vegetabilsk morgenfruesæbe. Den er ikke farvet med noget, kun olie, der har trukket med morgenfrueblade i mange uger. Til en start så den sådan her ud.

 - - -

Soap of the day. The season for Farmers' markets begins May 10th. Get soaping! Today a marigold soap without aimal fats - but still with honey and bees' wax. I did not add any colouring. It's only from the marigold infused oils. It looked like this in the beginning.

     Men det syntes jeg var lidt kedeligt, så jeg snuppede en satestick og gik amok.
 - - - -
A bit boring, I thought, I grabbed a skewer and made small doodles to my hearts content.


     Dagens friskbagte brød med birkesaft. det bliver større og gyldnere end normalt.
 - - - - -
Today's bread made with birch sap. It is bigger and more golden than our standard bread.

6 kommentarer:

  1. The loaf looks delicious! I can almost smell it - in fact it's my own fresh loaf spreading its delicious smell in my kitchen:-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Sounds nice, nothing to beat the smell of freshly baken bread and fresh ground coffee :)
      Do you have birch trees at your place? The easy way to make birch sap is to cut a branch as thick as a finger, tie a bottle to the branch and remember to empty it. After a couple of days the wound will close.

      Slet
  2. Birch sap bread... That sounds delicious. I wish I could come to tea!

    SvarSlet
    Svar
    1. If I ever come to Australia I promise to bring a frozen bottle of Birch sap - I just imagined myself trying to explain the security people that frozen birch sap for Sue Elvis in no way is a risk to security :D

      Slet
  3. Smager det så af noget, i brødet?

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, det gør brødet ligesom lidt mere saftigt, sprødere og en anelse sødt. Jeg kan godt lide det, men jeg er ikke helt klar over hvor FPDMAPvenligt birkesaft egentlig er, så mine brød er uden indtil videre.

      Slet

Jeg bliver altid glad for en kommentar.
Jeg prøver at svare på alle kommentarer - og lover at hive alle kommentarer ud af spam-fængslet så hurtigt som muligt.

I am always grateful for all comments, and try to reply meaningfully to all of them.
I furthermore promise to pull your comments from spam-limbo as fast at possible.