onsdag den 26. april 2023

T ~ Tal

      Hver dag klokken 12 (undtagen søndag) kommer dagens A-Z indlæg, hvis der altså kommer et.
     Temaet for i år er
Resilience som teamet har valgt, og jeg har valgt undertemaet Blomster, træer og forfædre, så lad os se, hvad der falder mig ind til det tema.
A - Z

  Every day at noon (except Sundays) a new A-Z post goes live - or no post today.
  The theme for this year is
Resilience as given by the team, with my subtitle Flowers, Trees and Ancestors.

T for Tal / Numbers

Selv om jeg ikke er god til at regne og ikke kan huske datoer og telefonnumre, så har alt denne søgen i gamle bøger virkeligt lært mig a sætte pris på tal. De har ofte været min redningsplanke og i det mindste sparet masser af tid. Det er vist nemmere at vise end at forklare:

Jeg leder efter Sidse Hansdatter fra Nielstrup.  Hun var gift med Ole Hansen, der døde i 1789. Jeg ved fra folketællingerne  at hun er født omkring 1719. Og her er vi nået til døde i Ulse sogn årene 1795-1798.

T for Tal / Numbers

Even though I'm not good at maths and can't reliably remember dates and phone numbers, all this searching through old books has taught me to appreciate numbers. They have often been my rescue - or at least immensely time saving. I guess it's easier to show than to explain:

I am now looking for Sidse Hansdatter from Nielstrup.  She was married to Ole Hansen, who died in 1789. I know from the censuses that she was born around 1719. And here is the pages covering deaths in Ulse parish in the years 1795-1798.
T
Præstens håndskrift er ikke den værste, men jeg synes ikke ligefrem det er let overskueligt.

The vicar's handwriting is not that bad, but I would be lying if I said this was an easy read.
Kan I finde Sidse Hansdatter? Klik på billedet for at se det i større udgave.

Hvis man nu i stedet leder efter folk, der er 74-81 år gamle, så bliver det straks lettere, for tallene er faktisk nydeligt skrevet.
Fødselsåret fra folketællingerne plus/minus 2 år, og så dækkende de relevante år - jeg bruger papir og blyant og lommeregner til det her!

T for Tal / Numbers

Can you find Sidse Hansdatter? (click on the image to embiggen)

If instead you look for people of 74 - 81 years of age, the task is so much easier.
Year of birth from the census with an uncertainty of 4 years and covering the years in question - I use paper, pencil and a pocket calculator for this!
The numbers are neatly written, actually.Det betyder kort sagt at jeg slipper med at læse seks linjer på de her to sider. Og bingo!
T
I only have to really read six of these lines. And voila!
Enken Sidse Oles i Nielstrup d. 13de Aug. 80 Aar gl.
Widow Sidse Oles in Niestrup d. 13de Aug. 80 years of age.

T ~ Tal / Numbers
Alle parametre passer her: Enke ✔ Sidse Oles - kaldt, som man ofte gjorde med hustruer, ved sin mands fornavn i stedet for ved patronym ✔ i Nielstrup ✔ 80 år gammel = født i tidsrummet 14. august 1716 til 13. august 1717 ✔
     Jeg mener kort sagt at jeg har fundet hende.
T
All facts fit: Widow✔ Sidse Oles - called as was often done by her late husbands first name instead of a patronymic ✔ In Nielstrup ✔ 80 years old - born between august 14, 1716 and August 13, 1717 ✔
I think I found her.


T ~ Tal / Numbers

Selv når håndskriften er læselig, kan det være en kæmpe-hjælp.
Her leder jeg efter den uheldige Hans Christian. Jeg mener at have fundet ham som født i Braabye  i 1837 og jeg ved, at han blev gift med Dorthe i Herlufmagle i september 1865 ... men er det nu også ham, jeg har fundet?
Er der kort sagt en Hans Christian der tager fra Braabye til Herlufmagle i det relevante tidsrum? 
Dem der har forladt Braabye sogn i de relevante år, fylder adskillige tæt beskrevne sider.
T
Even when the writing is unproblematic, it is a time saver.
Now I'm looking for Hans Christian. I know - or think I do - that he was born in Braabye in 1837. And I know that he married Dorthe in Herlufmagle in September 1865 ... but did I find the right one? Can I find him leaving Braabye for Herlufmagle before the marriage?
The people leaving Braabye in the relevant years cover several tightly written pages.
For at gøre det nemmere for mig selv, starter jeg altid bagfra, altså her i 1865, for så at arbejde mig bagud. Jeg har erfaret, at fok ofte gifter sig kort tid inden deres første barns fødsel, og at de forlader hjemmet eller deres plads for at gifte sig.
     I december 1865 (efter brylluppet) vil Hans Christian fylde 28. Så jeg leder efter 27, 28, og 29 i kolonnen med alder.
T
I always start from the last possible year, Experience have taught me, that people at that time married shortly before the birth of their first child, and left home or position in a household shortly before marrying.
Hans Christian will be 28 at his birthday in December (after the marriage). I am going to look for 27, 28 and 29 in the age column.
Og allerede den 4, med den rigtige alder er faktisk ham: 1. maj 1865. Hans Christian Andersen, 26 år Tjenestekarl, afgået til Herluflille.
     Så jeg tør roligt antage, at jeg fandt den rigtige.
T
And voila! The fourth post is actually him: May 1st 1865. Hans Christian Andersen (No, not the famous writer), 26 years old. Farmhand. Leaving for Herluflille. 
So yes. I found the right one.

6 kommentarer:

  1. Well done.
    The rest of my family is very maths oriented. I am not. They do come in handy, but don't come naturally to me.

    SvarSlet
    Svar
    1. Maths is a necessary evil ;) But it does come in handy here.

      Slet
  2. You've come up with an excellent system!

    SvarSlet
    Svar
    1. Thank you. All the people called Hans Jensen and Jens Hansen made for some thinking.

      Slet
  3. Using the dates and ages is a very good system.

    SvarSlet
    Svar
    1. With the tradition of calling sons after fathers and grandfathers it was a necessity, or I would not have been done yet - or have pulled out all my hairs ;)

      Slet

Jeg bliver altid glad for en kommentar.
Jeg prøver at svare på alle kommentarer - og lover at hive alle kommentarer ud af spam-fængslet så hurtigt som muligt.

I am always grateful for all comments, and try to reply meaningfully to all of them.
I furthermore promise to pull your comments from spam-limbo as fast at possible.