torsdag den 20. april 2023

O ~ Overleveren Karen ~ Karen the Survivor

      Hver dag klokken 12 (undtagen søndag) kommer dagens A-Z indlæg, hvis der altså kommer et.
     Temaet for i år er
Resilience som teamet har valgt, og jeg har valgt undertemaet Blomster, træer og forfædre, så lad os se, hvad der falder mig ind til det tema.
A - Z

  Every day at noon (except Sundays) a new A-Z post goes live - or no post today.
  The theme for this year is
Resilience as given by the team, with my subtitle Flowers, Trees and Ancestors.

O ~ Overleveren Karen / Karen, the Survivor

Jeg fandt - eller rettere genfandt - smedesvenden Lars og overleveren Karen i Remkolde, som gift og forældre til mindst to sønner. Ved yderligere gennemgang af de konfirmerede børn i Remkolde fandt jeg en tredje, ældre søn, men kun for den yngste (Hans Christian - ham, der er min forfader) kunne jeg finde en fødsel eller dåb. Og Karen og Lars' bryllup kunne jeg heller ikke finde. De blev ikke gift i Fodby, hvor hun kom fra, og heller ikke i Remkolde, hvor de boede resten af deres liv. Jeg prøvede Næstved, hvor Lars var født, men kiggede vist det gale sted. I hvert fald fandt jeg ikke noget.

Jeg var endt i en blindgyde. Så jeg gjorde det, man kan gøre, når man er faret vild. Jeg bad om hjælp. På Danish Family Search er der et forum. Jeg spurgte uden at regne med at der ville komme noget ud af min henvendelse. Men søreme! Mindre end fire timer senere fortalte søde og kompetente personer mig, hvor jeg kunne finde de ældste sønners fødsel og deres bryllup! Fantastisk.

Karen og Lars blev gift i Næstved i 1805, og flyttede til udkanten af byen og et andet sogn, hvor deres ældste som Jens blev født et år senere. Derefter flyttede de videre til Avnø (Køng sogn), hvor den mellemste søn Niels blev født i 1813 ... det er det sogn hvor kirkebøgerne brændte sammen med præstegården, så ingen optegnelser for 19813 at finde. Derefter flyttede de til Remkolde, hvor Hans Christian blev født i 1818, og der boede de til deres dages ende, Lars døde i februar 1859, 82 år gammel, og Karen døde i oktober 1860, 85 år gammel. En rigtig overlever.

Folketællingen 1834 Remkolde     -     The 1834 census for Remkolde
Genfundet     -     Refound

I found - or rather refound Karen and Lars in Remkolde, as married and parents of two sons. A further stydy of the confirmations in Remkolde yielded a third, older son, but only for the youngest (Hans Christian - the one who is my ancestor) was I able to find a birth or baptism. And the wedding of Karen and Lars eluded me too. They did not marry in Fodby where she was born, nor in Remkolde, where they lived for the rest of their lives. I tried Nestved too, where Lars was born, but did not go to the rigth place. At least I found nothing.

I was lost. So I did what you should do when lost. I asked for help. At  Danish Family Search  there is a forum. I asked, not really thinking anything would come off my request. But ... less than four hours later nice and competent persons told me where to find the eldest sons' birth and their wedding! So wonderful.

Karen and Lars were married in Nestved in 1805, and then moved to the outskirts of the town, and another parish, where their oldest son Jens was born a year later. They then moved on to Avnø (parish of Køng), where the middle son Niels was born in 1813 ... that's the parish where the church registers burned with the vicarage, no record for 19813 to be found.

Finally they moved to Remkolde, where Hans Christian was born in 1818 and they lived there to the end of their days, Lars died in February 1859, aged 82, and Karen died in october 1860, aged 85. A long lasting survivor.





1. Fodby - Karen

2. Næstved - Lars & Bryllup / wedding

3 Aaderup (Næstved) - Jens

4 Avnø (Køng) - Niels

5 Remkolde (Sværdborg)
     Hans Christian & Smedjen / The smithy

4 kommentarer:

  1. How wonderful people are willing to help one another!

    SvarSlet
    Svar
    1. That is one of the real great things about that site.

      Slet
  2. Long lasting survivors indeed. 82 and 85 are good ages for those times. Hooray for helpful forums.

    SvarSlet
    Svar
    1. Actually people got quite old back then as well - if you did not live in a city, survived the first five years, and did not die in accidents or childbirths, 80 years was not that rare. I just looked very cursory. It seems like from the census begins in 1787 until 1800 the percentages of 80+ is 0.5%, 70-79 around 2% and 60-69 around 6% I only checked one rural parish, but I have the general impression that the numbers would be the same in any rural parish.
      People of 90 or more on the other hand were very rare.

      Slet

Jeg bliver altid glad for en kommentar.
Jeg prøver at svare på alle kommentarer - og lover at hive alle kommentarer ud af spam-fængslet så hurtigt som muligt.

I am always grateful for all comments, and try to reply meaningfully to all of them.
I furthermore promise to pull your comments from spam-limbo as fast at possible.