tirsdag den 18. april 2023

N ~ Næstved på dansk

     Hver dag klokken 12 (undtagen søndag) kommer dagens A-Z indlæg, hvis der altså kommer et.
     Temaet for i år er
Resilience som teamet har valgt, og jeg har valgt undertemaet Blomster, træer og forfædre, så lad os se, hvad der falder mig ind til det tema.
I dag kommer så kun den danske kl.10, den engelske version må vente til kl. 13, for det blev for indviklet at skrive det på to sprog samtidig.

A - Z

  Every day at noon (except Sundays) a new A-Z post goes live - or no post today.
  The theme for this year is
Resilience as given by the team, with my subtitle Flowers, Trees and Ancestors.
Today the English version goes live at 1 pm. It became too long and convoluted to tell in small bits.

N ~ Næstved

I dag skal vi "stalke" en af mine forfædre ... jeg vil vise, hvordan jeg bærer mig ad med at finde noget om dem. Naturligvis arbejder jeg mig fra nutiden tilbage mod fortiden. Og jeg ved. at min mormors farfars far var smed i Remkolde og  hed Hans Christian Larsen - altså ved jeg også, at hans far hed Lars.
I folketællingen fra 1860 finder jeg under Remkolde denne store familie (Tak til Danish Family Search):

 
Hans Christian Larsen        37              1818          Gift        Husfader Smed,
Maren Kirstine Andersen    37             1818           Gift       Hans kone
           7 børn - som vi kommer til at høre mere om dem i et andet indlæg
     - Lars Jensen                  79              1776          Gift        Husfaders Forældre, der af ham forsørges
     - Karen Jensdatter          80              1775          Gift        Husfaders Forældre, der af ham forsørges

Altså en fin oversigt med Navn, Alder, Fødselsår (indtasternes bedste gæt, og det kan være op til to år forkert til hver side) Ægteskabelig status og  Stilling i familien / erhverv.
Fundet!

Så går jeg tilbage i tiden til folketællingen fra 1845. I Remkolde er den ekstra god, idet den fortæller hvor folk er født. Der finder jeg:
 Lars Jensen                       69     Gift Smed             Nestved
Karen Jensdatter                 70    Gift Hans kone      Fodby, Sorø Amt
- Hans Christian Larsen      27    Gift deres søn og smedesvend i Sognet
- Maren Kirstine Andersen 27    Gift Hans kone      Vordingborg
    - Niels Hansen                  5    Ugift                       i Sognet
    - Karen Marie Hansen      4    Ugift Deres børn     i Sognet
     - Ole Hansen                    1    Ugift                       i Sognet
Denne gang har jeg selv skrevet af efter originalen, og ikke regnet folks fødselsår ud.

Lars Jensen, altså min mormors farfars farfar er efter folketællingen her født i Næstved. Vi tager derhen.

     I 1770erne var der ca. 1.300 indbyggere i Næstved med forstæder. Folketællingen 1787 opregner 1.684 indbyggere. En af dem var en lille dreng, der lige var fyldt 9 år. Han hed Lars Jensen og hans far hed naturligvis Jens. Så troede jeg - naivt - at jeg havde fundet ham. Men et kig i kirkebogen afslører at der var mange børn, der hed Lars Jensen i Næstved på den tid. I kirkebogen for årene 1776-8 er der altså mindst fire. Så jeg ved ikke, hvilken af de små Lars'er, der er min forfader. Til gengæld ved jeg at lille Lars og hans familie snart fik nok af af storbylivet og forlod Næstved. For i den næste folketælling, 1801, er der ingen Lars Jensen'er i Næstved overhovedet. Og folketællingen 1801 har de fleste med, i modsætning til den i 1787, hvor man regner med at der mangler godt 10 % af befolkningen - efter mine erfaringer mangler der væsentligt flere, eller også er de småkårsfolk, jeg leder efter, netop de 10 % der mangler i folketællingerne.

~ N ~

Jeg har mere held med at finde Lars Jensens kone. Jeg får at vide, at hun hedder Karen Jensdatter, er 70 år i 1845 og ikke mindst, at hun er fra Fodby, som er en herligt lille by.

I folketællingen fra Fodby 1787 finder jeg let hende og hendes familie - det, der er af den.
Kilde

Så tager jeg til Fodby - stadig kun via computeren. Fra folketællingen her, ved vi at Karen Jensdatter er datter af den gamle Jens Madsen i hans 3. ægteskab med en kone, der må have heddet Christensdatter ligesom sin søster, der bor hos dem nu.
      I kirkebogen finder jeg 14. november 1771 ægteskab mellen Enkemand Jens Madsen og Pigen Karen Christensdatter. Den første marts 1773 bliver Karen Jensdatter født.
     Derfra bliver historien sørgelig. Karen får en lillebror i 1779, men han lever kun et par uger. Næste år får parret en dødfødt pige. Næste år, igen, 1781, får de atter en dødfødt datter. I 1783 får de en dødfødt søn. Og endelig i 1787 fødes en dødfødt søn fastelavnssøndag, og 1. søndag i fasten, altså en uge senere, dør Karen Christiansdatter 26 år gammel. Jeg mistænker at det drejer sig om rhesussyndrom. Stakkes Karen var sikkert Rhesus-negativ, og i en tid uden viden om blodtyper, vil det netop føre til at første barn overlever, at det næste skranter med stor risiko for at dø, og at de efterfølgende børn er fuldbårne, men dødfødte eller dør umiddelbart efter fødslen. Det er heller ikke ufarligt for moderen, som her man ser.
~ N ~

Kort over de steder, der her er omtalt:
Afstanden Næstved - Remkolde er under 10 kilometer.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Jeg bliver altid glad for en kommentar.
Jeg prøver at svare på alle kommentarer - og lover at hive alle kommentarer ud af spam-fængslet så hurtigt som muligt.

I am always grateful for all comments, and try to reply meaningfully to all of them.
I furthermore promise to pull your comments from spam-limbo as fast at possible.