fredag den 1. juni 2012

Dogmefarvning -- Dogme-dyeing

Dogmefarvning er et udtryk, jeg selv har hittet på. Lokalt er nøgleordet. Jeg begynder med noget herlig uld uld fra får i nærheden, som bliver vasket og kartet. Så farver jeg den i forskellige farver med planter der vokser i nærheden og så får vi se, hvad det bliver til.
     Foreløbig har jeg fået noget uld - herligt!.
Her ligger de to smukke hvide fårehamme til luftning i solen.

Dogme-dyeing :) is my new invention. I want to use only local stuff. After the washing, scouring and carding, I want to dye the wool -- only the white -- with local plants. What is to come out of it, I do not know yet.
From a friend I have gotten four fleeces, for which I'm very grateful. Two white ones as seen here....
    Der er også to sort/sølvgrå hamme. Sidste år kartede og spandt jeg lidt af ulden fra en ham fra samme får, Det giver et utroligt flot garn. Men sidste år fik jeg hamme, der egentlig skulle være smidt ud, så de var meget beskidte. Dem jeg har fået i år,  er meget renere og lækrere at arbejde med.Og så er farven og fierkængden en drøm!

And two silvergrey/black fleeces. I love the silvergrey. I spun a little from a similar, but much dirtier fleece last year, and I'm very happy with the result. 

   Her bliver ulden vasket. Vandet er koldt - brrr - for at det ikke skal filte. Jeg banker på ulden med to tomme sodavandsflasker, for at fjerne jord og gødning. Dette her er tredje omgang forskyl.
   Herefter bliver det hvide uld skyllet i ammoniakvand for at fjerne lanolinen, vasket i sæbespåner i varmt vand, skyllet igen og sidste gang med eddikesyre i

Washing the wool. This is the third of three cold water baths. I beat the wool with empty bottles to loosen dirt and manure from the fibres. The water is cold in order to avoid felting. Brrr.

Next point for the white fleeces is scouring. After this comes washing in a mild detergent, then three to four rinses, the last with a drop of acetic acid

    Så skal ulden tørre. Disse sweater-tørre-indretninger er som skabt til at tørre nyvasket uld.

Then for the drying. These sweater dryers are ideal for the drying of raw wool.



     Næste skridt bliver farvning og kardning - hvilken rækkefølge det kommer i, er jeg ikke helt sikker på endnu. Der er helt sikkert uld nok til alle de forsøg, jeg skulle have lyst til. Dette her er kun en lille portion af den første fåreham :)

The next steps are dyeing and carding. Which is to be the first step, I have yet to decide. But I have enough fleece to experiment to my heart's content. The wool on these pictures is only a small piece of the first fleece :)

2 kommentarer:

  1. Hej Charlotte. Spændende, spændende!! Noget anderledes fremgangsmåde end den jeg bruger ved uldvask, så tak for det! :-)
    Hvor køber man sweater-tørre-anordningerne? De er smarte.

    SvarSlet
  2. Hej Birthe. Ja, det er nok fordi min uld er meget beskidt, den kommer fra fritgående får, der ikke bliver klippet med brugen af ulden for øje. Jeg er meget glad for ulden der har nogle helt vidunderlige farver. Og i år vidste fårenes ejermand at jeg gerne ville have den, så den er meget renere ...
    Uldtrøjetørre-tingesterne havde de i Netto; til sidst var de på tilbud for en femmer, og så snuppede jeg tre. Gad vide om ikke andre supermarkeder også har dem.

    SvarSlet

Jeg bliver altid glad for en kommentar.
Jeg prøver at svare på alle kommentarer - og lover at hive alle kommentarer ud af spam-fængslet så hurtigt som muligt.

I am always grateful for all comments, and try to reply meaningfully to all of them.
I furthermore promise to pull your comments from spam-limbo as fast at possible.