Bus-rant, as forewarned in Poetry Monday.
Once again "improvements" to the bus and train scedules that are not.
Once again "improvements" to the bus and train scedules that are not.
-- 🚍 --
Nu kommer de nye køreplaner; og som hvert år i december er v spændte på, hvad Movia, Lokalbanerne og S-togene nu har fundet på for at skabe spænding i tilværelsen for os.
Da jeg for et par uger siden læste en artikel på nettet (TV2 Metropol her hvis den ikke ligger der længere, er der et skærmdump indsat nederst) , blev jeg glad. Nu skulle det endelig være slut med at løbe som en gal fra toget, ned under sporerne og op igen, mange gange kun for at se bussen forlade stationen - med en time til den næste. En overgang var det så galt, at vi kun nåede bussen én ud af fem gange.
Poul Bayer, der er køreplanschef hos Movia, siger: "Fra den 10. december har Movia besluttet at rykke bussen fri fra de meget korte overgangstider. - Vi rykker tiden i begge ender, som giver rigtig god overgangstid. På den måde ændrer vi bustiderne fra at virke for det meste til næsten altid virke."
360R på Helsinge station en helt almindelig, våd hverdag
Men træerne vokser jo som bekendt ikke ind i himlen, og både den gode John og alle vi andre, der glædede os over de gode nyheder, får en lang næse.
Det er IKKE slut med at løbe efter bussen, og lige se den smutte, når toget er et-to minutter forsinket. I hvert fald ikke lørdag-søndag, hvor problemet var værst, med en time til den næste bus og lukkede ventesale - og heller ikke på hverdagsaftener.
Ja det er faktisk blevet værre i weekenderne og i ydertimerne. Efter den gældende køreplan ankommer toget efter klokken 17 nu .57 og bussen går .01 (de 4 minutter er oftest nok til at nå bussen); men efter den 10. december går bussen .00 - et minut før.
Poul Bayer siger ellers også "at han er enig i, tidsplanen er for stram." Men det afholder ham altså ikke fra at stramme den yderligerer i aftentimerne både hverdage og i weekenden.
Læs artiklen på TV2 Metropol her, eller kæmp dig igennem mit skærmdump, hvis den ikke ligger der længere.
Big, big sigh. How I wish that the people who designed the timetables had to use them. And to try and use them carrying shopping and with small children in tow.
SvarSletI would clear a room for ms. and mr. Busplanner to live here for two weeks :)
SletInteresting that the buses are that colour - here only school buses are yellow.
SvarSletSchool buses here have any colour, because they are hired for the job from different companies (public ones and touris buses alike). They have a school bus sign to distinguish them.
SletAll public buses in my area are yellow.
... and today I pulled this comment and my answer from Spam prison - stupid Blogger!
SletIt is like the people who set the traffic lights here. They claim they are setting all the lights to work together to keep traffic moving. If that's so, why do we stop at every light on every block for an entire cycle? They must not drive where I have to drive.
SvarSletOh yeah! They always say that they make green waves, but for whom? not for me in any case. The planners sure live somewhere else :D
Slet