tirsdag den 8. august 2017

Stokrosefarvning -- Dyeing with Hollyhocks

     Så blev det tid for et lille forsøg. Der gror en masse stokroser rundt omkring i Uglebo, hvide, gullige, lyserøde, mørkerøde og mørkelilla.
     I dag plukkede jeg som næsten hver dag de visne blomster af de mørkerøde, de lilla-sorte og de hvide. I starten af min plantefarver-karriere fik jeg en meget smuk, men ikke særlig lysægte bronzefarve fra mine stokroser. Den har jeg aldrig set siden.
     Men de farver der kommer fra stokroserne er nu alligevel flotte. 

- o 0 o -

Time for another experiment. Today - as almost every day - I picked the fallen flowers from the white, the intense red and the dark purple hollyhocks growing all over the Owlery along with yellow and pink ones. I just had to try. Many years ago - as I began plant dyeing - I had a wonderful bronze colour from hollyhocks. I have never been able to re-create it. But the other colours I get, are pretty as well.

     Det gamle, kobberfarvede garn draperet over stokrosen farven kom fra. 1. og 2. bad.

The old, bronze coloured yarn draped over the dyeing hollyhock. Dyebath and exhaust.


I dags forsøg. Bagerst det oprindelige uld.
Til venstre en hvid stokrose og det imponerende neon-kyllingegule uld den har farvet.
Til højre en mørkelilla stokrose og det blågrønne uld de har frembragt.

- o 0 o -

Today's experimental dyeing. White wool to show the original colour.
Left: White hollyhock and the impressive neon chicken yellow wool dyed with it's fellow flowers. 
Rigth: Purple hollyhock and the resulting blue-greenish wool.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Jeg bliver altid glad for en kommentar.
Jeg prøver at svare på alle kommentarer - og lover at hive alle kommentarer ud af spam-fængslet så hurtigt som muligt.

I am always grateful for all comments, and try to reply meaningfully to all of them.
I furthermore promise to pull your comments from spam-limbo as fast at possible.