mandag den 13. marts 2023

Sommerfugle Kvinder og spejle :: Poetry Monday ::
Butterflies Women and Mirrors

Ja, så er det jo mandag - dagens stikord er Sommerfugle, men selv om det er et emne, jeg faktisk har meget at sige om, så faldt der mig ikke noget digt ind. Til gengæld har jeg fundet denne moralske fortælling - eller hvad vi nu skal kalde det i min computers afkroge , mens jeg ledte efter noget andet.
     Ren serendipity - et af mine yndlingsord, der beskriver det at finde noget andet, men måske bedre, mens man leder efter noget andet.
     Oprindelig er det vist et norsk facebookopslag, jeg oversatte det til dansk og ville lave det om til et digt. Det skete så aldrig; det endte med at blive en slags knækprosa. Hvis jeg havde gjort, som jeg ville, havde jeg skrevet det om, så det var mindre kønsspecifikt, for jeg afskyr normalt den slags kvinderi. Men problemerne i dette digt er altså heller ikke kvinde-specifikke - det kan enhver mor til drenge vist skrive under på.
     Så please, læs dette som et alment-menneskeligt digt om enhver af os.

     Kvinder og spejle.
Når hun er fire, ser hun
en prinsesse
og danser
ud i verden.

Når hun er otte, ser hun
Askepot,
og går ud og håber
på at møde en fe.

Når hun er 15, ser hun
en stedsøster
og har slet ikke lyst
til at gå ud.

Når hun er 20, ser hun
"for tyk/for tynd, for glat/for krøllet"
og beslutter sig for at gå ud alligevel
og prøve at få det bedste ud af det.

Når hun er 30, ser hun
"for tyk/for tynd, for glat/for krøllet",
men har ikke tid til at gøre noget ved det
før hun går ud.

Når hun er 40, ser hun
"for tyk/for tynd, for glat/for krøllet",
men tænker "Jeg er i det mindste ren"
og går ud alligevel.

Når hun er 50, ser hun på sig selv
og siger "Jeg er som jeg er"
og går, hvor hun skal hen.

Når hun er 60, ser hun på sig selv
og husker på alle de mennesker
der ikke længere kan se sig selv i spejlet
og går ud og erobrer verden.

Når hun er 70, ser hun på sig selv
og ser liv, visdom og latter
og går ud og nyder livet.

Når hun er 80, ser hun ikke på sig selv.
Hun tager bare en lilla hat på
og går ud for at nyde verden.

     Morsomt nok er Bloggers emojis for hat en dame- og en herrehat, begge med lilla pynt.

-- 👒 -- 🎩 --

Today is Poetry Monday. The prompt is Butterflies, and although I have a big, soft spot for butterflies and have made my garden into a butterfly paradise for years before it was a thing, that's not what I'm going to talk about today,. Because looking for something, I found an old thing. Pure serendipity - which is one of my favourite words, describing the faculty or phenomenon of finding valuable or agreeable things not sought for.

Today's modern poem was a Facebook post from long ago in Norwegian. I translated it, wanting to turn it into a poem. I never got very far, but the moral of the poem is still valid despite its somewhat moralistic ways. I would have changed it, made it less "womanish" - for as you might know I am a warrior (stickler) for human rights, and the quandaries in this poem is not women-specific, just ask any mother of sons. But here it is. Please read it as a poem for all persons of the human race.  

Women and Mirrors.
When we're small we look in the mirror
we twirl, we see a princess.
And we dance out into the world.

We grow older, we see al the faults,
We doubt, we see the step sister.
And we slink out into the dark.

We get married, we look in the mirror,
we glance, we see a mother.
And we hurry out into the day.

We grow older, we look in the mirror
we shudder, we see all wrinkles.
And go shyly out into the world.

And older yet, we look in the mirror
we think, we see those we lost.  
And we hurry out into the world.

We grow older yet. Wiser and bolder
We do not look into the mirror
We put on a purple hat and go out into the world.

And Blogger's emojis for hat were a man's and a woman's hat - both with purple dressings.

- - - - -

Next Monday's topic: Buzzards


4 kommentarer:

  1. I must get a purple hat. I am old enough. One of my neighbours, older than me, often has purple hair, a very bright and very pretty colour.

    SvarSlet
    Svar
    1. I do not even own a hat, only the knit ones against cold ears, I migth find one to wear while gardening this summer :D I also see mostly old ladies or young girls with pink hair. I am not sure I'm a fan ;)

      Slet
  2. It's nice to be at the age where you look, and figure you are what you are, and go out anyway and do what needs doing.

    SvarSlet
  3. This is AWESOME, Charlotte! And so very true!

    SvarSlet

Jeg bliver altid glad for en kommentar.
Jeg prøver at svare på alle kommentarer - og lover at hive alle kommentarer ud af spam-fængslet så hurtigt som muligt.

I am always grateful for all comments, and try to reply meaningfully to all of them.
I furthermore promise to pull your comments from spam-limbo as fast at possible.