fredag den 31. marts 2023

At strikke huller :: Knitting Holes

Helt tilbage i august, strikkede jeg sommerhus-farvede vandhaneskørter. Det her er et af tre.

Back in August, I knitted summer house coloured tap skirts. This is one of three.



Så kom min nabo på besøg, og jeg var nødt til at tage et billede af hendes trøje, for se bare

Then my neighbour came visiting and I had to take a picture of her sweater, because well ... take a look at this!
Helt de samme farver (forskellen på billederne skyldes årstid og vejr - de var virkelig ens) og en spændende struktur. Den kunne jeg da nemt efterligne - troede jeg. Jeg strikkede en meterlang strikkeprøve uden at ramme, ledte på hundredvis af strikkesider på alverdens sprog og bad om hjælp i min strikkegruppe, hvor især en blev bidt af at finde mønsteret, og heller ikke kunne.

Exactly the same colours (differences due to lightening and camera) and an interesting texture. I could easily find out how to knit this - or so I thought. I knitted a metre-long swatch, searched hundreds of knitting sites in several languages and asked for help in my knitting group, where one in particular got hooked on finding the pattern also without success.

--  --

     Så gik der lang tid. Jeg strikkede pandebånd, vanter, sokker, en sweater! og næsten en slipover. Noget med snoninger fangede min interesse - tak til Pernille og hendes Fellowship of the socks-strikning - og jeg ledte efter snoninger på diverse strikkesider. Det har jeg nemlig aldrig prøvet før.
    Men der var jo en slipover, der skulle strikkes færdig, så jeg lod bare siden stå åben i min browser. Så i morges gik browseren i sort, og jeg måtte rydde ud i de 177 sider om plantefrø, at strikke snoninger på sine sokker og nye måder at lukke af på til slipoveren.
     Så fangede den her mit blik - det lignede næsten naboens trøje ... måske, hvis man nu strikkede vrangpindene ret i stedet for vrang? Jeg tog de nærmeste strikkepinde og noget garn, der er lovet væk til noget helt andet og strikkede en lille bitte tester.
     Jo, søreme. Det er det mønster!
     Then a long time passed, I knitted headbands, mittens, socks, a sweater! and almost a slipover. Something with cables caught my interest - thanks to Pernille and her Fellowship of the socks knitting - and I looked for cables on various knitting sites. I have never tried this before.
    But there was a slipover to finish knitting, so I just left a lot of tabs open in my browser. Then this morning the browser froze, and I had to sort out the 177 pages about seeds, knitting cabled socks and new ways of binding off for the slipover.
     Then this pattern caught my eye - it looked almost like my neighbour's sweater ... maybe if I knit the purl rows instead of purling them? I grabbed the nearest knitting needles and some yarn earmarked for something completely different and knitted a tiny little swatch.
     Yes, indeed. That's the pattern!
På dansk:
Slå et antal masker op deleigt med 3 (for eksempel 42)
1. p    2r *slå om, 1 r løs af, 2r, træk den løse m over de 2 ret* 1r.
2. p    Ret
3. p    1r *1 r løs af, 2r, træk den løse m over de 2 ret, slå om, * 2r.
4. p     Ret

3 kommentarer:

Jeg bliver altid glad for en kommentar.
Jeg prøver at svare på alle kommentarer - og lover at hive alle kommentarer ud af spam-fængslet så hurtigt som muligt.

I am always grateful for all comments, and try to reply meaningfully to all of them.
I furthermore promise to pull your comments from spam-limbo as fast at possible.