torsdag den 5. april 2018

Om nødvendigheden af en paphjerne

I 2009 - altså inden jeg endnu havde en blog, oprettede jeg min have ovre på Havelyst. I de kommende år skrev jeg der om min have og hvad deraf fulgte. 
     Nu har jeg lyst til at lægge nogle af indlæggene herover på bloggen. Havelyst et et lukket forum, og det er - synes jeg - pænt besværligt at skrive der. 

Her kommer så det første bearbejdede indlæg 
Historien og de røde majs fra 2011

5. maj 2011
       I min have lagde jeg kartofler sidst i april. Og så såede jeg en masse majs og alt muligt andet den 1. maj.
     Majsene var båden nye Double standard fra Runåbergs Fröer, og andre sorter fra nogle gamle frø, delvis af egen avl. Det hele spirede og så lovende ud.
Kartoffelspirer 1. maj - inden frosten
      Men så kom frosten.
Kartoffelspiren efter frosten

    
6. maj 2011
     Majs og kartofler så sølle ud, men de overlevede. Også min laurbær klarede mosten og mine nyplantede pile»træer« det er 10 cm høje stiklinger, begyndte at skyde fra bunden på nær en.
     Der var virkelig grøde i luften, da solen først tog fat. En tur med fotografiapparatet gav disse opløftende billeder.
Samme kartoffelspire igen.

En forfrossen majsspire.


Og nye skud på pilestiklingerne.
     Der var dog kommet huller i "majsmarken" Så næste gang jeg var på indkøb, røg der et par poser majsfrø ned fra hylderne. To slags: Sukkermajs »Sweetie F1« fra Bröderna Nelsons og »Havemand« sukkermajs uden sort. De kom fint op – hvor der blev sået hvad, ved jeg ikke for min fem-årige søn hjalp til.


 25. august 2011
    Så kom tiden så, hvor majsen skulle høstes. Og hvad finder vi? Røde majs! De ser normalt rødsprængte ud udenpå, Double standard er helt sig selv lngere inde med masser af hvide og gule kerner, dog ikke nær så søde som de forgangne år, men discount-majsen… jo flere blade. vi piller af, jo mere rød-violet bliver det.
     Vi havde en lang diskussion om rødfarvning af majs på både Havelyst og Havenyt,  hvor jeg også fortalte om mine røde majskolber. Min slutreplik på Havelyst var:
     De smager herligt.
     Måske bør jeg gemme nogle kerner til udsæd næste år…
     Dette her beviser vist nytten af at spille på flere heste.






26. august 2011
      I går skrev jeg om mine mystiske, røde majskolber. I dag må jeg indrømme at jeg helt selv er skyld i dem! Jeg ryddede op i mine frø for efterårsudsæd (mne det er en anden historie). og der fandt jeg i en gammen creme fraiche-bøtte en hel del indianermajs. Jeg kan ikke huske hverken hvor eller hvornår jeg har købt dem – ja jeg kan ikke engang huske AT jeg har købt dem.
      Dette skyldes helt sikkert at min paphjerne, også kendt som min kombinerede plante- og frøoversigt ikke er blevet ajourført de sidste par år.
      Så mine majskolber fejler altså ikke noget som helst.


Og siden har jeg så taget billeder af mine forspirede frø og skrevet tydeligt navn på dem. Det har ikke altid været nok, men det har hindret mig i at gentage denne slags fejltagelser. 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Jeg bliver altid glad for en kommentar.
Jeg prøver at svare på alle kommentarer - og lover at hive alle kommentarer ud af spam-fængslet så hurtigt som muligt.

I am always grateful for all comments, and try to reply meaningfully to all of them.
I furthermore promise to pull your comments from spam-limbo as fast at possible.