tirsdag den 2. maj 2023

A-Z ~ EXTRA A for alder

      Mange dage i april skrev jeg om mine forfædre under temaet Resilience . Det blev ikke til ret meget om blomster og træer, og jeg er faktisk ikke helt færdig med de der forfædre endnu.

A - Z

  Many of the days of April I wrote of Ancestors, I did not write much of flowers and trees, and I am not quite done with those ancestors yet. Danish version of my EXTRA


A for Age.
Blev folk i gamle dage virkelig ikke ret gamle?
Er mine tip-tip-oldeforældre en undtagelse, når de bliver 70 år og mere?

Hvis vi kigger på mit A-Zindlæg om Tal (jeg har indsat den relevante side herunder) finder vi 6, der blev mellem 74 og 80 år, før de døde og 3 mere blev over 70. Og det er en ganske gennemsnitlig side fra kirkebogen for Ulse sogn. Det ser ud til, at svaret på spørgsmålene er nej.

Vores fejl - også min, før jeg kiggede i alle de her gamle kirkebøger - er at sidestille gennemsnitsalderen med den forventede levealder. Dødfødte børn og de mange, mange børn, der dør før deres femårs fødselsdag, giver en gennemsnitsalder på 45 år eller noget i den retning. (I 1900 var den 50 ifølge Danmarks Statistik). Men det betyder bestemt ikke, at alle faldt døde om inden de fyldte 50 år, eller at folk var gamle og affældige, når de fyldte 40 år (som i Hulebjørnens klan). Lad os regne lidt på det.

Først den relevante side fra kirkebogen:
6 fremhævet og tre mere over 70, men uden for mit "interesseområde" Nej, alle falder ikke døde om når de når den gennemsnitlige levealder.

Så skrev jeg alderen på alle de døde personer ned - fire hele år i kirkebogen. Resultatet ser således ud (''' betyder dødfødt Y = år, W = uger, D = dage, M = måneder).
Jeg gjorde det samme for 50 år senere; de fire år 1845-48, og 50 år senere igen for 1895 til 1898.
Derefter lavede jeg et lille program og lavede nogle beregninger. Resultaterne er som følger:

Alder for døde personer i Ulse Sogn:
Den tredje kolonne viser, hvor mange år en person kan forvente at leve, når han/hun har nået den pågældende alder.

Ved fødslen i 1795-98 kunne en nyfødt i Ulse kun forvente at leve i gennemsnit 25 år, men hvis barnet overlevede de første fem år, steg den forventede levetid til 57,2 år, og når det fyldte 15 år, kunne det unge menneske se frem til at fejre sin 71-års fødselsdag.

NB: Disse tal skal tages med en stor skefuld salt, da der er tale om en meget lille stikprøve fra et meget lille sogn. Men alligevel, hos Danmarks Statistik så jeg, at den forventede levealder for en nyfødt dansker i 1900 var 50 år, hvilket passer meget godt med mit Ulse-tal for 1895-1898. Så det er måske ikke helt ude i hampen.

A for Age.
Forestil dig, at din familie på magisk vis blev transporteret tilbage til Ulse i 1795. Ville du, din ægtefælle og jeres børn være i live?

Husk på der var ingen antibiotika, ingen blindtarmsoperationer, ingen kejsersnit, ingen hjælp, hvis mergelgraven faldt sammen om dig eller hesten smed dig af, eller du blev skoldet af vand eller ild (en smertefuld og langsom måde at dø på). Et inficeret sår eller en lungebetændelse ... kort sagt alt, hvor du har været på skadestuen, blev opereret eller fik antibiotika, ville sandsynligvis have slået dig ihjel.

Jeg begynder:
I stedet for at være en 61-årig mor til 1 pige og 5 drenge og bedstemor til 2, ville jeg ikke have skrevet disse linjer. Min mand ville have været enkemand (sandsynligvis gift igen), og der ville hverken have eksisteret børn eller børnebørn.
Jeg ville have levet fire år mere end gennemsnittet - jeg ville have været en af de der atypiske, der døde mellem 16 og 71 år.

2 kommentarer:

  1. A fascinating look at the question of life expectancy. The longer they lived, the longer they were likely to live, is what it looks like to me.

    If i'd been born then, i would not have survived my first childbirth.

    SvarSlet
    Svar
    1. You're rigth, and it works like this still today; the older you become, the longer you can expect to live. Only in the end, on your 90th birthday, your life expectancy would be like uh, 90.2 years. It does not augment infinitely - or some people would never die ;)
      But in 1795 it was a very steep incline in the beginning.
      Scaring how many of us would not have been around in 1795 ...

      Slet

Jeg bliver altid glad for en kommentar.
Jeg prøver at svare på alle kommentarer - og lover at hive alle kommentarer ud af spam-fængslet så hurtigt som muligt.

I am always grateful for all comments, and try to reply meaningfully to all of them.
I furthermore promise to pull your comments from spam-limbo as fast at possible.