tirsdag den 31. januar 2023

COOP for helvede!

Sorry - no English ~ Just as I thought we had reached rock bottom what with Aldi closing down, and Rema 100 (bad discount) taking over, my favourite supermarket chains rearranges and in the process closes down the branch where I have been going for things like coffee, tea, yoghurt, pasta, rice and biscuits ... Soon only cheap, lousy discount remains.

And as I always say: The most expensive food is the food not eaten.

--  --  --  --

Ja undskyld jeg bander, men lige som jeg troede at det ikke kunne blive værre, at vi havde været nede og vende i slammet med balladen med Aldi og Rema 1000, så lukker Irma. Og ikke nok med at Irma lukker, nej de fleste af dem bliver til 365discount, der er den mest elendige af de elendige discountbutikker - og så meget værre, fordi den prøver at være "fin" og økologisk - dertil er kun at sige, at det gør Netto altså bedre.
Her er så en liste med de fire Irma'er jeg har brugt siden den i Helsinge lukkede i 2018 indrammet af rødt. Af dem er det kun den i Ordrup, der bliver en COOP. De to, vi brugte mest (Hillerød og Lyngby), bliver til uduelige 365discount, og den i Gilleleje lukker helt.


Så prøver de godt nok at fortælle os, at de fortsætter med Irmas varer i COOP. Men som jeg kender COOP Helsinge, kommer det ikke til at ske der. Det vil sige at vi skal til at rejse virkelig langt efter de varer, vi hidtil har købt enten i Hillerød, Lyngby eller Ordrup en gang om ugen.
     Hvor længe mon Irmas varer forbliver i COOPs sortiment? Jeg giver de fleste varer til januar 2025.

      COOP ændrer så også på deres medlemsbonus. ... en række af COOPs egne varemærker. Nej tak ... se nedenunder *). 
Jeg fik i sin tid et FDB-kort, (i 1996 tror jeg nok), fordi man fik 5% på økologi i Brugsen. Så holdt det op, og så lukkede "min" brugs, men Irma holdt fanen højt. Nu tror jeg bare, jeg indleverer mit kort i knækket tilstand i den nærmeste COOP ved lejlighed.
Prøv ellers lige at se, hvor fint mit kort er. Det kan være, jeg gemmer til for at huske mig selv på at der var engang ...

--  --  --  --

*) COOPs egne varer og et eksempel på COOP (Kvickly) Helsinges indkøbspolitik:
Chokoladeovertrukne kiks. De har COOPS egne, (øverste hylde til venstre - de mørke importeret fra Norge, de lyse er i den indpakning, de siden alle er kommet i. Pris 11.95),  og Bahlsens på næstøverste hylde til højre til 21,95, der på trods af prisforskellen er lige så dårlige - og jeg tror at de kommer fra den samme fabrik, for ingredienslisten er helt den samme. I de tomme huller - hvor der nu er annonceret andre varer, der endnu ikke er kommet, var der indtil for et par måneder siden LUs Petit Écolier, også til 21,95, men af betydelig bedre kvalitet.
     Og som jeg aldrig bliver træt af at gentage: Den dyreste mad er den, der ikke bliver spist. Så jeg køber ikke flere chokoladekiks til børnenes madpakker her.

     Og sådan er det hele vejen igennem i den butik. Der er Nordsjællands største, men det betyder søreme ikke, at de har et større udvalg end i den meget mindre butik i nærheden. Nej, det betyder bare, som man også kan ane her, at hver vare får lov til at fylde to-tre rækker i stedet for en.

8 kommentarer:

  1. Det er mig bekendt flere år siden at Irma lukkede i Århus og Odense- vi bor på landet og har heller ikke, da de var i Jylland brugt kæden. Men jeg kan da godt forstå,hvis i har været glade for at købe ind der,bliver frustreret.
    Du kan gemme kortet,måske bliver det et "samler" kort med tiden🙂

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, de tog en runde, hvor de indskrænkede (og også lukkede vores lokale Irma), så for jyder og fynboer er det her måske gode nyheder - for nu kommer Irmas varer i COOPs sortiment - i hvert fald for en tid.
      Jeg er ret bitter over at vi danskere er så lidt parate tl at betale for kvalitet - jeg tror vi er nummer 7 nedefra over lande i Europa hvis man regner ud hvor stor (eller altså lille) andel af indtægterne, der bliver brugt på mad.
      Kortet er bare et Coop-kort med et Irma-klistermærke på ;) De blev uddelt til formålet i Irma-butikker, engang vi fik nye kort.

      Slet
  2. The stores close, the quality goes down, it's difficult to know what to do.

    "The most expensive food is the food not eaten." I am going to remember that. When i was cooking every day for my family, almost nothing went to waste and leftovers often became part of the next meal.

    SvarSlet
    Svar
    1. Your cooking sounds just like mine, and most housekeepers of just a litlle older date.
      I hope our protests will make them reconsider this closure.

      Slet
  3. Saa aergerligt! Jeg haaber virkelig der kan goeres noget. Vi koeber i Irma i Nykoebing Sjaelland naar vi er i sommerhus. Der kan man altid vaere sikker paa at faa varer som er af god kvalitetet paa alle parametre. Rema1000 i Lumsaas er faktisk ganske god - de har samme princip som Irma med at bestyreren skal vaere til stede i butikken og de har en del oekologi. Jeg kan ikke holde ud at handle i en Netto. Det er saa grimt og jeg stoler slet ikke paa kvaliteten. Men der er maaske ogsaa gode og daarlige Nettoer. Jeg haaber der bliver gjort noget inden det ugengaeldeligt er for sent!

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg er bange for at myten om at Irms er dyr, har slået den endegyldigt ihjel. Jeg er vred, trist og alt muligt andet. Men hvad kan en Uglemor gøre ... Jeg har hidtil rejst til Hillerød, Gilleleje, Ordrup og Lyngby for at gå i Irma, nu bliver det endnu mere besværligt. Rema100 er jo franchise, det vil sige, at bestyreren i hver butik har en form for selvstyre. Jeg må bare håbe at ham i Helsinge nu griber chancen til at udvide på øko-fronten nu. De nye "sorte" Nettoer er så grimme og triste - og så den muzak, den her har også indskrænked sit udvalg. Det er trist hele vejen rundt..

      Slet

Jeg bliver altid glad for en kommentar.
Jeg prøver at svare på alle kommentarer - og lover at hive alle kommentarer ud af spam-fængslet så hurtigt som muligt.

I am always grateful for all comments, and try to reply meaningfully to all of them.
I furthermore promise to pull your comments from spam-limbo as fast at possible.