tirsdag den 23. maj 2017

Farveeksperiment - Dye experiment

     På vej hjem fra bussen voksede der en lugtløs kamille, der var næsten helt rød på stænglerne. Det normale er lidt rød nederst. Måske giver de endnu mere farve. Det skulle da prøves. Jeg plukkede 20 g af den røde og 20 g af en almindelig.
     For at de ikke skulle føle sig ensomme i den vidunderlige gryde blev der også plukket vild kørvel. Jeg havde læst, at blomsterne farvede gult og blade/stængler grønt. I hvert fald gav hele planten sidste år en gulgrøn, så det måtte testes. 20 g blomster og 20 g stængler/blade kom i hvert sit glas. Så fik hvert glas 5 g. nybejdset uldgarn og vand så det dækkede.  Og så jagter jeg for øvrigt en mørt vild kørvel, der vist nok har sortsnavnet Ravenswing. Den skulle også gro vildt.
     Side om side står de nu i den vidunderlige gryde, og jeg glæder mig meget til at se resultatet i dagslys i morgen.
- o 0 o -

Walking home from the bus, I found an unusual clone of Mayweed. Instead of being only red at he base, the stems were red almost to the top.
I decided to make it a real experiment, cutting off 20 g. of the red plant and 20 g. of a normal one.
Further experimenting was Cow parsley. I read that the flowers dye yellow, whereas stems and leaves dye green. This had to be tried as well. 20 g. leaves and stems and 20 g flowers went into two more jars. Last year's dye pot with all of it together yielded a greenish yellow. I'm on the lookout for  a dark variety of this plant, known as Ravenswing. It should exist in the wild as well. 
Then each jar had 5 g. pre-mordanted wool and water added, and then put side by side in the wonderful cooking pot. I'm looking forward to daylight tomorrow to see and compare the colours. 


The red Mayweed (Tripleurospermum perforatum)- normal one - Cow parsley (Anthriscus sylvestris).


Ingen kommentarer:

Send en kommentar