tirsdag den 27. marts 2012

Birkesaft Igen-igen - Much more Birch Sap.

Da vi begyndte at tappe birkesaft, kom der til min store forundring ikke ret meget saft. Så læste jeg lidt på lektien og gik så ud og borede hullet dybere, ca 10 cm. Og så kom der gang i den. Nu kan jeg næsten ikke følge med, det skal hældes på en dunk, fryses og så skal det første hældes fra. Men det er vist et luksusproblem. Den store spand er en 10-liters malerspand (købt som ny, de er fødevaregodkendte) godt halvt fuld af formiddagens saft. 

 

     Næste billede viser en frossen dunk hvor der løbende bliver hældt fra. Når jeg når et sted mellem en fjerdedel og en femtedel af indholdet, smager det næsten ikke sødt længere, og resten kan bare hældes ud. Det stærke bliver frosset igen i en lille dunk (som også tidligere indeholdt demineraliseret vand til at lave sæbe af), så kan det viderebehandles senere.


When we started gathering birch sap, we did not go deep enough. Yesterday i read up on birch sap, took my drill and made the hole deeper. Approximately 10 cm. Now the sap is pouring out, and I have problems keeping up with freezing and pouring off the first fifth part before the bucket is filled up again. Wonderful problem.
The first picture shows the harvest until noon. It's a bucket for paint - never used for that ;) containing 10 Litres.
Next one frozen sap is poured off as it thaws. The 5 liter container, formerly home of deionized water for soaping, now happily freezing birch sap.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Jeg bliver altid glad for en kommentar.
Jeg prøver at svare på alle kommentarer - og lover at hive alle kommentarer ud af spam-fængslet så hurtigt som muligt.

I am always grateful for all comments, and try to reply meaningfully to all of them.
I furthermore promise to pull your comments from spam-limbo as fast at possible.