fredag den 23. marts 2012

Birkesaft - Birch Sap

I vores lille landsby er der andre der er med på et eksperiment. Min genbo har birketræer og nu er det 2. år vi tapper saft af dem. Sidste år kom vi for sent i gang, og saften løb kun 1½ dag før bladene var store som museører og saften stoppede med at løbe. I år er vi i god tid.
     Når vi har tappet saften, bliver den frosset ned, så er det nemlig den "tykke" del af saften der først tør op. Derefter kan denne saft så koges mere eller mindre ind. Sidste år fik jeg svedet det meste af min saft. Så i år bliver det meget skånsom kogning i små portioner.Efter hvad jeg lige har læst, kan det også være fordi jeg var for sent på den, eftersom saften åbenbart bliver bitter sidst på sæsonen. Vi får se.
     Ugleungerne glæder sig til friskbagte pandekager med birkesirup.
   Genboen har en meget fin tappespand, medens jeg nøjes med en spuns af valnød, en slange fra mjødbrygningen og diverse dele fra en gammel saftkoger. Det virker.


I am not the only one with creative ideas where I live. My neighbour has birch trees, and last spring we collected birch sap. We make birch syrup from it, a delicious syrup as good as, but very different from, maple syrup.

 Last year we only had one and a half days before the leaves were the size of mouse ears and the sap stopped running. This year we began earlier - today.

When the bucket is full, the sap is frozen. And when it thaws, the first fifth to third part of the sap is the part containing all the good stuff. This part we concentrate even more by boiling it. I'll try to boil with more care, as my syrup last year had a sligt burned taste. But maybe it comes from our lateness, as I just read that the sap turns bitter later in the season.The Owlets are looking forwards to pancakes with birch syrup.

My gear for getting the sap is quite homemade. I made a spout from walnut, tubing from my mead-making, an old bucket, and parts from a worn out juicer. My neighbour has a new, smart collecting bucket, but the results are equal good.


Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Jeg bliver altid glad for en kommentar.
Jeg prøver at svare på alle kommentarer - og lover at hive alle kommentarer ud af spam-fængslet så hurtigt som muligt.

I am always grateful for all comments, and try to reply meaningfully to all of them.
I furthermore promise to pull your comments from spam-limbo as fast at possible.