tirsdag den 21. maj 2019

Busser og biletter igen-igen + short summary in English.

Another rant about buses, timetables and so on. 
This time we tried following the printed instructions on how to buy a ticket on the bus stop. We wantet to help our guests buy a ticket back home. Luckily I had taken a photo of the bus stop. We sat out of the rain in our home, and was sent from here to there on the internet, but no no awail. We never got any tickets. 

Så er den gal med busser, biletter, køreplaner og så videre igen. 

Forleden dag havde vi gæster. Da de skulle hjem igen, ville de købe en mobilbillet, for de havde kun en større pengeseddel. Jeg havde jo heldigvis taget et billede af stoppestedet, så vi kunne sidde hjemme i tørvejr og gøre det.

Her er, hvad man får af vejledning.

Jeg repeterer lige - det kan være svært at se:
Send en SMS til 1415 med startzone, antal zoner og billettype (f.eks 1 2 v for en 2-zoners voksenbillet fra zone 2) ... Du skal købe og modtage din billet, inden du stiger på bussen.
 
Startzone: Tjek: 36
Antal zoner:  ???
Det kan man ikke længere se på stoppestedet. Hvor er mit zonekort? Det er væk, jeg kan i hvert fald ikke lige finde det i farten. Kig på dinoffentligetransport.dk under zonekort:
Her falder mit blik straks på: Rejseplanen under Prisinfo.


Ind på Rejseplanen ... skulle her ikke at stå antal zoner et eller andet sted ...  lede, lede, lede...
Vis pris går jeg ud fra er "Prisinfo". Masser af prisinfo, men ingen zoner. 

Ahaaa! Hvis man trykker på den der lille knap, kommer der et zonekort ind over.
Tryk på dimesen for enden af den røde pil, for at få et zonekort lagt ind over det normale kort.
Så må jeg tælle. Det er vist nok 13.
Altså 36 13 v til 1415
Nej, det går ikke. Vi får besked om at det kan man ikke. Hvorfor nu ikke det???
Vores gæster må så bare håbe på at buschaufføren kan give tilbage på deres pengeseddel.


PS: Billeder og søgninger dækker ikke den rigtige dag. Der havde jeg for travlt med at finde rundt til at tage skærmdump.

PPS: Videregående studier fortalte mig, at man kun kan købe SMSbiletter til mellem 2 og 8 zoner. Ren idioti. 

4 kommentarer:

  1. Sigh. I feel for you. Our own bus woes continue. And the Minister for Transport continues to say that the new system is marvellous. She is a stranger to the truth.

    SvarSlet
    Svar
    1. Yes, the only answer I ever get is ... use your smartphone, download our app, it IS an improvement after all. Sigh. It seems like makers of public transportation are the same all over the world.

      Slet
  2. Bureaucracy is the same everywhere, it seems.

    SvarSlet
    Svar
    1. Yes, the bureaucrats seem to forget that real, living people are in the other end of their systems.

      Slet

Jeg bliver altid glad for en kommentar.
Jeg prøver at svare på alle kommentarer - og lover at hive alle kommentarer ud af spam-fængslet så hurtigt som muligt.

I am always grateful for all comments, and try to reply meaningfully to all of them.
I furthermore promise to pull your comments from spam-limbo as fast at possible.