Sider

mandag den 8. april 2019

Busser igen - alligevel.

 Jeg ved det. Jeg lovede ikke flere bushistorier, men denne her er altså lige til Ekstra-Bladet.

I går var jeg i Storkøbenhavn. Ikke inde i centrum, bare ved Femvejen. Der var togbusser, så derfor tog vi en vej, vi ikke plejer at tage. Vi skulle ankomme med 179 til Femvejen 10.47. Vi var lidt forsinkede. Vi skulle videre med 185 fra samme stoppested 10.53 - altså 6 minutter senere end planlagt ankomst. Der stod en dame og ventede på den samme bus. Hun havde ventet fra godt 5 minutter før planlagt afgang. Nu var klokken efterhånden blevet 10.56.

På stoppestedet, som var et af dem med liveopdaterede countdownskærme, stod med store, digitale bogstaver: Næste bus 179 om 55, 54, 53, 52, 51 minutter.
Så kom linje 185, og vi tog med den.

Liveopdatering?
Fra det stoppested kørte ifølge mine papirudskrifter:
  •  179 en gang i timen -  53.
  •  169 en gang i timen - 53
  •  185 to gange i timen - 23 og 53
Når klokken så er 10.57 er det da indlysende at næste bus må være linje 179 klokken 11.53!
Heldigvis var det helt forkert. Linje 185 afgik (forsinket) 10.57, Og jeg går ud fra, at den også afgik 11.23 eller deromkring, og at både 169 og 179 afgik igen 1153.

Er det ikke netop det, Movia siger:
"Vi ved fra kundeundersøgelser, at pålidelig og brugbar information om køreplaner, og hvornår busser og tog faktisk kører, er vigtigt for kunderne. Med liveopdateret trafikinformation kan vi give kunderne her og nu information om, hvornår bussen ankommer til stoppestedet – også hvis den bliver forsinket."
"Movia ønsker at give kunderne den mest præcise og sammenhængende trafikinformation. Vi har gode digitale produkter, som kunderne allerede kender og bruger i stor stil. F.eks. SMS 1250, DOTs hjemmeside og Rejseplanens app. Der hvor bussen kører tit er der count down skærme, hvor man kan se liveopdaterede ankomsttider." (Begge citater fra https://dinoffentligetransport.dk/trafikinfo/her-og-nu/stoppested/)

Det var da godt, at jeg havde medbragt alle mine flagrende papirudskrifter, og at vi troede mere på en dame ved stoppestedet end på busstoppestedets "liveopdateringer".

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Jeg bliver altid glad for en kommentar, og prøver at svare på alle kommentarer .

I am grateful for all comments, and try to reply meaningfully to all of them.